Osteoarthritis

בחולים עם מחלות אטופיות שיעורי היארעות גבוהים יותר של אוסטיאוארתריטיס (Ann Rheum Dis)

בחולים עם אטופיק דרמטיטיס ואסתמה סיכון מוגבר להתפתחות אוסטיאוארתריטיס כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר הם פרסמו נתונים מהם עולה כי בחולים עם אוסטיאוארתריטיס מספר גדול יותר ופעילות משמעותית יותר של תאי מאסט במפרקים, אשר תורמים להתפתחות אוסטיאוארתריטיס. תאי מאסט לרוב מעורבים בתגובות אלרגיות, אך לטריפטאז והיסטמין גם עשויה להיות השפעה על תהליכי דלקת ונזק.

להערכת הקשר בין מחלות אטופיות ובין הסיכון לאוסטיאוארתריטיס, החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על נתוני מדגם Optum CDM, כמו גם מדגם נפרד לשחזור הנתונים. הם כללו מבוגרים בגילאי 18 שנים, ללא אבחנה קודמת של אוסטיאוארתריטיס או מחלות אטופיות במהלך השנתיים הראשונות לגיוסם למאגר.

התוצא העיקרי היה התפתחות אוסטיאוארתריטיס. לצורך המחקר, אוסטיאוארתריטיס הוגדר על-פי שני קודים אבחנתיים למחלה במרווח של לפחות שבעה ימים. תוצאי סיום משניים כללו מקרים ספציפיים של אוסטיאוארתריטיס, כולל ברך וירך.

המחקר כלל 117,346 חולים עם מחלות אוטופיות ולמעלה מ-1.2 מיליון משתתפים ללא מחלות אטופיות ממדגם Optum CDM.

מהנתונים עולה כי אוסטיאוארתריטיס היה נפוץ יותר בקרב חולים עם מחלות אטופיות, בהשוואה לאלו ללא מחלות אטופיות (26.9 מקרים ל-1,000 שנות-אדם לעומת 19.1 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכויים של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.73-1.95). בחולים עם אסתמה וגם אטופיק דרמטיטיס תועד גם כן סיכון מוגבר להתפתחות אוסטיאוארתריטיס בהשוואה לאלו ללא מחלות אטופיות (יחס סיכויים של 2.15, רווח בר-סמך 95% של 1.93-2.239). החוקרים שחזרו את התוצאות במדגם STARR (יחס סיכויים של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.36-1.48).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלות אטופיות יתכן סיכון מוגבר להתפתחות אוסטיאוארתריטיס. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לשקול טיפול מכוונים למסלולי אלרגיה בטיפול באוסטיאוארתריטיס.  

Ann Rheum Dis, April 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה