Osteoarthritis

התרומה של דיכאון לקשר בין אוסטיאוארתריטיס והסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (J Affect Disord)

דיכאון אישה צעירה

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Affective Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אוסטיאוארתריטיס סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, כאשר דיכאון הינו אחד התורמים לעליה בסיכון באוכלוסיית חולים זו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התרומה של דיכאון לקשר בין אוסטיאוארתריטיס ובין תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. לצורך כך, הם התבססו על נתונים ממאגר ה-NHANES (או National Health and Examination Survey) לשנים 2009 עד 2018 ואספו מידע אודות 19,605 מבוגרים.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין אוסטיאוארתריטיס ובין תמותה קרדיווסקולארית. כמו כן, החוקרים בחנו את ההשפעה של דיכאון על קשר בין מחלת המפרקים ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם במחקר הנוכחי עמדו על 2.57%.

לאחר תקנון לגיל, מגדר, פעילות גופנית, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, היסטוריה של יתר לחץ דם וקצב פינוי גלומרולארי, החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין אוסטיאוארתריטיס ובין דיכאון (β = 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.54-1.02) ואוסטיאוארתריטיס לווה בעליה של 35% בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.35, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.68).

עוד עולה מהנתונים כי דיכאון תרם מעט לקשר בין אוסטיאוארתריטיס ובין סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, כאשר מניתוח הנתונים עלה כי דיכאון תרם ל-5.61% מהקשר הנ”ל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דיכאון תורם חלקית לעליה בסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם אוסטיאוארתריטיס. ממצאים אלו מדגישים את חשיבות תשומת הלב וטיפול הולם במצב הנפשי למניעת תמותה משנית למחלות לב וכלי דם, בעיקר בחולים עם אוסטיאוארתריטיס.

J Affect Disord, Aug 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה