Osteoporosis

חשיבותו של ויטמין D לבריאות העצם ולטיפול באוסטיאופורוזיס/ פרופ’ צופיה איש-שלום, מנהלת היחידה למטבוליזם עצם, מרכז רפואי רמב”ם חיפה

ויטמין D הוא הורמון עתיק יומין המוכר כבר מזה 750 מיליון שנה, הנוצר בעת חשיפה לשמש ביצורים ובצמחים החיים במים.

חסר ויטמין D תואר בהרחבה בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה העשרים בילדים, שהתגוררו בערים תעשייתיות, צפופות וחשוכות באירופה. ילדים אלה סבלו ממחלת עצמות קשה בשם רככת. המחלה נמנעה בהצלחה בילדים שקבלו שמן דגים באופן קבוע מיום היוולדם. בהמשך הוכח, שגם חשיפה לשמש מונעת הופעה של רככת.

מחקרים נוספים הוכיחו שוויטמין   D  נוצר בעור האדם מכולסטרול, בהשפעת הקרניים האולטרא סגוליות. קרינה זו זמינה בין השעות 10 ל- 15 בצהריים. משם מועבר ויטמין D דרך מחזור הדם לכבד ולאחר מכן לכליה, שהופכים אותו לחומר פעיל מבחינה ביולוגית. ויטמין D פעיל משפיע על ספיגת הסידן והזרחן במעי, כמו כן הוא משפיע על שקיעת המינרלים בעצם. היות וויטמין D מיוצר בגופנו הוא הוגדר כהורמון (חומר הנוצר בגוף) ולא כוויטמין (חומר חיוני לתפקוד הגוף, שיש לקבל מבחוץ).

האם קיים חסר ויטמין D  בישראל?

ויטמין D הוא אכן הורמון הנוצר בגוף, אך בתקופות חיים מסוימות, אנו צריכים לקבלו מבחוץ, בשנה הראשונה לחייהם, תינוקות מקבלים תוספת ויטמין D בטיפות כי הם עדיין אינם מסוגלים לייצר את הכמות הנחוצה להתפתחות תקינה של השלד.

גם בגיל המבוגר קיים חסר ויטמין D. עם העלייה בגיל פוחתת יכולת העור ליצר ויטמין D ומגיעה לכ-30% או פחות מהיכולת בצעירים. בימינו אנשים נזהרים מחשיפה לשמש, בעקבות חשש מוצדק מפגיעה קוסמטית בעור (התקמטות, כתמי פיגמנט וכד’) ומסרטן העור. קשישים נמנעים להימצא בחוץ בשעות יום חמות ואינם נחשפים לשמש. אנשים לאחר תאונות עם שברים וכאלו הסובלים ממחלות קשות, שמגבילות את ניידותם ועקב כך ספונים בביתם או אנשים שעובדים במשרדים מהבוקר עד הלילה עלולים ללקות בחסר ויטמין D.

כבר לפני כ-30 שנה דווחו ד”ר יוסף ויסמן וד”ר מלר על חסר ויטמין D   באוכלוסיות שונות בארץ. בבדיקה שנערכה לפני למעלה מעשור במרפאה למטבוליזם העצם והסידן במרכז רפואי רמב”ם כ- 30% מ- 2000 פונים סבלו מחסר ויטמין  D  . כאשר נבדקה רמת ויטמין  D  בקרב אנשים שאושפזו עקב שבר צוואר הירך במחלקה אורטופדית במרכז זה נתגלה חסר חמור בוויטמין D ב-50% מהמטופלים וחסר קל יותר (VITAMIN D INSUFFICIENCY )  ב-23% מהחולים. רמת ויטמין D תקינה נצפתה רק ב-27% מהחולים. באוכלוסיית ביקורת של 120 נשים מבוגרות בריאות, פעילות ללא סיפור של שברים אוסטיאופורוטיים נמצא חסר ויטמין  D   ב-28% מהנבדקות.

ויטמין D אינו מצוי בכמות מספקת במזונות שאנו צורכים יום יום. ישנם מספר מוצרים מועשרים בוויטמין D. חלב 3% אשר מכיל ויטמין D בארצות אירופה, אינו מכיל ויטמין D בארץ, כי מרבית הפרות אינן רועות בחוץ ונמצאות במתקנים מקורים וכתוצאה מכך אינן מייצרות ויטמין   D  בגופן והוא אינו מגיע לחלב. ריכוז ויטמין   D   במזונות נמוך ואינו יכול לספק את התצרוכת היומית המומלצת.


מה חש אדם הסובל מחסר ויטמין   D 
 ?

חסר חמור בוויטמין D מתבטא בשינויים בעצם. בעצם נוצר מצב של חסר מינרלים והיא הופכת לרכה ושבירה יותר. מחלה זו נקראת רככת כאשר היא פוגעת בילדים או נערים, שתרם סיימו את הגדילה. במבוגרים היא נקראת אוסטיאומלציה (עצם רכה). יש להבדיל ביו מחלה זו לאוסטיאופורוזיס. באוסטיאופורוזיס קיים חסר הן של המרכיב החלבוני של העצם והן של המרכיב המינרלי במידה שווה ואילו באוסטיאומלציה נוצר החלק החלבוני של העצם אך תכולת המינרלים בו נמוכה וכתוצאה מכך העצם רכה ונמעכת ונשברת בקלות. המחלה מתבטאת בכאב באגן בגב ובגפיים המופיע בעמידה ובהליכה ובשברים. לעתים קרובות היא מאובחנת בטעות כאוסטיאופורוזיס ומטופלת בתרופות המיועדות לטיפול באוסטיאופורוזיס, שעלולות להזיק לחולי אוסטיאומלציה.

חסר קל יותר בוויטמין D יוביל לאיבוד מואץ של העצם, שלא ניתן לחוש בו. לירידה בתפקוד השרירים , אך היות והתהליך מתרחש בהדרגה מיחסים קשישים רבים את תלונותיהם “להזדקנות” ולא יודעים שמדובר בתופעה הניתנת לטיפול.

כיצד ניתן לאבחן חסר ויטמין  D   ?

ניתן לאבחן חסר ויטמין D על ידי ביצוע בדיקת דם, בה נבדקת רמה של 25(OH)D, הנוצר בכבד. בדיקה זו הנה מדד אמין למצב הספיקה של ויטמין D בגוף. הבדיקה מבוצעת היום בכל קופות החולים. הבדיקה אינה בדיקת סריקה שגרתית ומתבצעת לפי שיקול דעת של הרופא המטפל,  בעיקר כאשר קיים חשד לחסר חמור בוויטמין D. כמו כן הבדיקה מתבצעת להערכת התגובה לטיפול, אחרי  3 חודשים לפחות של התמדה בנטילת תוסף ויטמין D.

האם הטיפול בתוספת סידן וויטמין  D  יכול להועיל למניעת אוסטיאופורוזיס ושברים?

טיפול בתוספת 800 יחידות ויטמין D הוכח כיעל בהפחתת סיכון שברים בצוואר הירך ובגפיים בכ- 30% והפחתת נפילות בכ- 20%.

תוספת סידן וויטמין D מהווה מרכיב הכרחי בכל טיפול באוסטיאופורוזיס. חסר ויטמין D פוגע ביעילות הטיפול התרופתי באוסטאופורוזיס.

האם יש לצרוך תכשירי ויטמין   D   ?

קיימת התלבטות בקרב החוקרים לגבי המינון היומי המועדף של ויטמין  D בקבוצות גיל ובטיפול במחלות שונות. לפי המלצת מכון בריאות אמריקאי (INSTITUTE OF MEDICINE ) התצרוכת היומית המומלצת של ויטמין D היא 400 יחידות ליממה בצעירים ו-800 יחידות למבוגרים הסובלים מאוסטיאופורוזיס. אנשים הסובלים מחסר חמור בוויטמין D,  עם פגיעה בעצם עקב כך (אוסטיאומלציה או רככת) זקוקים למינון גבוה של ויטמין D, שצריך להיקבע על ידי רופא מומחה. תכשירי סידן מכילים תוספת ויטמין D בכמות של 200 400 יחידות. כמות זו נמוכה ואינה יכולה לספק את מלוא הקצובה היומית הנדרשת.

ניתן לצרוך תוסף ויטמין D במינון יומי, חודשי או שבועי למניעת חסר. מרבית חולי אוסטיאופורוזיס אינם מתמידים בנטילה סדירה של ויטמין D. הדבר הוכח בשורה של מחקרים תצפיתיים בארץ ובעולם. במחקר שבוצע ברמב”ם רק 24% מהחולים שסבלו משבר צוואר הירך התמידו בנטילת הוויטמין  3 חודשים לאחר השחרור מבית החולים.



מחקר חדש על טיפול משולב של פוסלאן וויטמין D

במחקר חדש, שתוצאותיו הוצגו בכנס הבינלאומי לאוסטיאופורוזיס נבדקה יעילות של תכשיר המשלב מינון שבועי של ויטמין D (5600 יחידות) עם מינון שבועי של פוסלאן (70 מג’) בכדור אחד בשם פוסאוונס. מטרת המחקר הייתה להעריך את כמות הנבדקות בעלות רמה נמוכה של ויטמין D לאחר הטיפול בפוסאוונס, לעומת נבדקות בקבוצת הביקורת. במחקר נכללו 515 נשים שאובחנו עם  אוסטיאופורוזיס, מהן 257 בקבוצת הטיפול ו-258 בקבוצת הביקורת. משתתפות בקבוצת הביקורת קיבלו את  הטיפול המקובל  באוסטיאופורוזיס, שניתן על ידי הרופאים בקהילה עם מתן  תוסף ויטמין D בנפרד. לאחר 26 שבועות של טיפול, מספר הנשים עם רמה נמוכה של ויטמין D היה נמוך משמעותית בקרב קבוצת הנשים שטופלה בפוסוואנס, לעומת קבוצת הביקורת ( 7.8% בלבד  לעומת 31.2% מהמטופלות בקבוצת הביקורת). ממצא זה נשמר  גם לאחר 52 שבועות טיפול.

לסיכום: במחקר זה נמצא, כי בתום שנת טיפול, כ-90% מהמטופלות באוסטיאופורוזיסשאובחנו עם רמות נמוכות של ויטמין D בכניסתן למחקר, הגיעו לרמת יעד בבדיקת25OHD (ויטמין D ) של 20 נג’/מל ( 50 נמול’/ל) לפחות תוך טיפול בפוסאוונס, לעמת רק 63%  מהמטופלות בקבוצת הביקורת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול בתרופות פומיות הפוגעות בצפיפות העצם והסיכון לניתוח חוזר להחלפת מפרק הברך (J Arthroplasty)

    טיפול בתרופות פומיות הפוגעות בצפיפות העצם והסיכון לניתוח חוזר להחלפת מפרק הברך (J Arthroplasty)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי בחולים תחת טיפול בתרופות המפחיתות את צפיפות העצם, דוגמת תרופות אנטי-פסיכוטיות, SSRI, גלוקוקורטיקואידים או מעכבי תעלות מימן, ייתכן סיכון מוגבר לניתוח חוזר להחלפה מלאה של מפרק הברך. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר ארצי והשלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל למעלה מ-1.2 מיליון חולים שעברו ניתוח ראשוני להחלפה […]

  • הבטיחות הקרדיווסקולארית של Romosozumab לעומת אנאלוגים ל-PTH בטיפול באוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    הבטיחות הקרדיווסקולארית של Romosozumab לעומת אנאלוגים ל-PTH בטיפול באוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    מנתונים חדשים ממחקר עולם-אמיתי שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) לאוסטיאופורוזיס מלווה בסיכון מופחת לאירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לטיפול באנאלוגים ל-PTH. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Romosozumab הינו נוגדן המשמש לטיפול באוסטיאופורוזיס ובעל תכונות המשפיעות לטובה על בניית עצם. השימוש הקליני ב- Romosozumab מלווה בחשש מפני אירועים […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילר לפרוליה ואקסג'יבה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילר לפרוליה ואקסג'יבה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור תכשיר ביוסימילר ראשון ל-Denosumab במינון 60 מ”ג (פרוליה) או 120 מ”ג (אקסג’יבה). התכשיר הביוסימילר, Denosumab-bddz (או Wyost/Jubbonti) קיבל מעמד של טיפול בר-החלפה, המאפשר לרוקחים להחליף את תכשיר הביוסימילר בתכשיר המקורי ללא צורך בשינוי המרשם הרפואי. הטיפול ב- Denosumab-bddzבמינון המופחת, המשווק תחת השם Jubbonti, אושר […]

  • אובדן צפיפות עצם מהיר בגברים מבוגרים עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    אובדן צפיפות עצם מהיר בגברים מבוגרים עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה אובדן צפיפות עצם מהיר יותר בגברים מבוגרים עם אבחנה של סוכרת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 מלווה באובדן עצם מהיר יותר בנשים, אך אין עדויות רבות אודות אובדן עצם בגברים או באלו עם טרום-סוכרת. […]

  • טיפול ב-Denosumab מלווה בסיכון מופחת לסוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Denosumab מלווה בסיכון מופחת לסוכרת (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי המשך טיפול ב-Denosumab (פרוליה) מלווה בסיכון נמוך יותר להתפתחות סוכרת במבוגרים עם אוסטיאופורוזיס מעל גיל 65 שנים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי Denosumab, תכשיר המשמש לטיפול באוסטיאופורוזיס, עשוי לשפר את האיזון הגליקמי, אך אין עדויות קליניות רבות אודות השפעות הטיפול על […]

  • צפיפות עצם ירודה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני (Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol)

    צפיפות עצם ירודה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני (Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol)

    מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת European Journal of Obstetrics, Gynecology, and Reproductive Biology עולה כי תכולת צפיפות המינרלים של העצם ירודה בנשים עם כשל שחלתי ראשוני באמה ובצוואר ירך, אך אינה שונה משמעותית באתרים אחרים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מנופאוזה מוקדמת הינה סיבוך משמעותי של כשל שחלתי ראשוני ועשויה להשפיע משמעותית […]

  • הערכת הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית על-פי סוג הטיפול התרופתי (Int J Rheum Dis)

    הערכת הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית על-פי סוג הטיפול התרופתי (Int J Rheum Dis)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), מהן עולה כי לגישת הטיפול כנגד מחלת המפרקים השפעה על הסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברים אוסטיאופורוטיים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מפרקים שגרונית הינה גורם סיכון משמעותי לאוסטיאופורוזיס ושברים אוסטיאופורוטיים. מטרתם כעת הייתה להבין […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוסיף אזהרה אודות סיכון להיפוקלצמיה עם טיפול בפרוליה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוסיף אזהרה אודות סיכון להיפוקלצמיה עם טיפול בפרוליה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הוסיף אזהרת קופסא לתווית הטיפול התרופתי ב-Denosumab (פרוליה) כנגד אוסטיאופורוזיס אודות סיכון מוגבר להיפוקלצמיה חמורה בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת. המומחים מסבירים כי Denosumab הינו נוגדן חד-שבטי המיועד לטיפול בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס בסיכון מוגבר לשברים לאחר כישלון או אי-סבילות טיפולים אחרים. הטיפול מיועד גם לשיפור […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה