Osteoporosis

כריתת בלוטת יותרת התריס משפרת צפיפות עצם בנשים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני ואוסטיאופניה (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כריתת בלוטת יותרת התריס משפרת צפיפות עצם בנשים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני ואוסטיאופניה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס ו/או שברי עצמות הן התוויות מקובלות לניתוח כריתת בלוטת יותרת התריס בחולים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני, בפרט בנשים. עם זאת, התועלת של ניתוח בחולים עם אוסטיאופניה אינה ידועה. מטרתם כעת הייתה לבחון את צפיפות העצם ושינויים בסמני שחלוף עצם שנה לאחר כריתת בלוטת יותרת התריס בנשים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני.

המחקר הפרוספקטיבי, חד-מרכזי, פרוספקטיבי, כלל נשים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני, אשר עברו ניתוח ספוראדי משנת 2016 עם מעקב במשך לפחות שנה אחת. צפיפות עצם וסמני שחלוף עצם (CTX , P1NP ו-Bone-specific Alkaline Phosphatase) נבחנו לפני ושנה אחרי כריתת בלוטת יותרת התריס.

מדגם המחקר כלל 177 נשים עם היפרפאראתירואידיזם ראשוני (גיל ממוצע של 62.5 שנים; 83.1% לאחר מנופאוזה; 43.9% עם אוסטיאופניה ו-45.1% עם אוסטיאופורוזיס).

החוקרים בחנו את השינוי בצפיפות העצם בין שנה לפני כריתת בלוטת יותרת התריס ועד שנה לאחר ההתערבות הניתוחית.

מהנתונים עולה כי כריתת בלוטת יותרת התריס הובילה לעליה משמעותית בצפיפות העצם ולירידה בריכוז סמני שחלוף עצם. ב-72 נשים עם אוסטיאופניה, צפיפות העצם הממוצעת עלתה משמעותית בעמוד שדרה מותני (0.05 גרם/סמ”ר) בצוואר ירך (0.02 גרם/סמ”ר), בכלל ירך (0.02 גרם/סמ”ר) ובאמה (0.01 גרם/סמ”ר), בדומה לנשים עם אוסטיאופורוזיס.

בקרב נשים עם אוסטיאופניה, באלו עם עליה בצפיפות עצם (מעל 0.03 גרם/סמ”ר) בשני אתרים ומעלה תועדו ריכוזים גבוהים יותר של CTX, P1NP וסידן בשתן לפני הניתוח, בהשוואה לנשים ללא שיפור.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח לכריתת בלוטת יותרת התריס עשוי לשפר משמעותית את צפיפות העצם וסמני שחלוף עצם בנשים עם אוסטיאופניה, ממצאים התומכים בתועלת של כריתת בלוטת יותרת התריס בנשים אלו. רמות CTX ו-P1NP לפני-ניתוח עשויות לסייע בחיזוי השיפור הצפוי בצפיפות העצם.

J Clin Endocrinol Metab, Dec 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה