Otitis

הנחיות חדשות לגבי הגישה הקלינית ל- Acute Otitis Media בילדים (Pediatrics)

ה-  American Academy of Pediatrics וה- American Academy of Family Physicians בשיתוף גורמים נוספים, ניסחו הנחיות חדשות לגבי האבחנה והטיפול הראשוני בדלקת חריפה של האוזן התיכונה (acute otitis media- AOM).

AOM הינה המחלה החיידקית השכיחה בילדים, ואחראית למחצית מהמרשמים לאנטיביוטיקה הניתנים לילדים שלפני גיל בית-הספר בארה”ב. ההנחיות נוסחו במטרה למנוע שימוש מיותר באנטיביוטיקה, ויצירת זני חיידקים עמידים.

ההנחיות מבקשות להבחין בין otitis media with effusion (OME) לבין AOM, בהסתמך על קריטריונים הכוללים מחלה שהחלה לאחרונה, בדרך כלל בפתאומיות, נוכחות של תפליט באוזן התיכונה, וסימני דלקת של האוזן התיכונה.

כיוון שטיפול אנטיביוטי אינו מביא להקלת הכאבים ביממה הראשונה, מומלץ להשתמש באיבופרופן (Nurofen, Advil) או באצטמינופן בתקופה זו. 60% מהילדים ישיגו הקלה בכאבים ב- 24 השעות הראשונות, והאחוז עולה לכ- 80% בימים הבאים.

יש לרשום אמוקסיצילין (Moxypen, Moxyvit), 80 עד 90 מ”ג לק”ג ליום, כאשר קיימת אבחנה ודאית או סבירה של AOM בילדים בגיל 6 חודשים או פחות, או לילדים בגיל 6 חודשים עד שנתיים עם אבחנה דומה ותסמינים קשים.

כ- 80% מהילדים ישתפרו ללא טיפול אנטיביוטי, והשכיחות של סיבוכים משמעותיים שלל המחלה היא קטנה, אולם יש לעקוב אחרי הילדים ולטפל באנטיביוטיקה אם ישנה התמדה או החמרה של התסמינים.

ניתן לצמצם התפתחות זני חיידקים עמידים על ידי השגחה ללא טיפול במשך 48 עד 72 שעות, אפשרות השמורה לילדים בגיל 6 חודשים עד שנתיים ללא תסמינים קשים. אפשרות זו מונעת את הסיכון לתופעות לוואי של הטיפול דוגמת שילשולים (15%) ותגובה אלרגית מסוכנת (5%).

הפאנל מזהיר כי הנחיות אלו תקפות בילדים בריאים, ללא חזרה של AOM תוך 30 ימים, וללא OME כרונית ברקע. מצבים אחרים הדורשים התייחסות שונה כוללים חך שסוע, תסמונת דאון, בעיות של מערכת החיסון ושתלים כוכלארים.

אפשרויות למניעה כוללות הנקה של תינוקות במשך 6 חודשים לפחות, ומניעת חשיפה פסיבית לעשן סיגריות.

Pediatrics. Posted online March 9, 2004.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה