Otorhino. Other

שתל קוכלארי עשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי בקשישים (JAMA Otolaryngol Head Neck Surg)

שיקום שמיעתי עם שתל קוכלארי עשוי להביא לשיפור ליקוי קוגניטיבי כבר לאחר שישה חודשים בקשישים, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Otolaryngology Head & Neck Surgery.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תפקוד קוגניטיבי ובין שיקום שמיעתי עם שתל קוכלאארי בקשישים. הם ערכו מחקר פרוספקטיבי בעשרה מרכזים שלישוניים בתקופה שבין 1 בספטמבר, 2006, ועד 30 ביוני, 2009. מדגם המחקר כלל 94 משתתפים בגילאי 65-85 שנים עם אובדן שמיעה משמעותי, שהיו זמינים להערכה לפני שתל קוכלארי וגם 6 ו-12 חודשים לאחר ההשתלה.

מהנתונים עולה כי שתל קוכלארי הוביל לשיפור בתפישת הדיבור בשקט וברעש (לאחר שישה חודשים: בשקט, עליה של 42% וברעש, ביחס SNR (Signal to Noise Ratio) של 15dB+, 44%, ב-SNR של 10 dB+, 37% וב-SNR של 5 dB+, 27%) איכות חיים ומדד Geriatric Depression Scale-4 (76% מהמשתתפים נתנו תשובות שהעידו כי לא סבלו מדיכאון 12 חודשים לאחר ההשתלה, זאת לעומת 59% מהמשתתפים לפני ההשתלה). לפני פרוצדורת שתל קוכלארי, ב-44% מהמשתתפים תועדו מדדים חריגים בשניים-שלושה מבין שישה מבחנים קוגניטיביים. שנה אחת לאחר ההשתלה, ב-81% מהמשתתפים בתת-קבוצה זו תועד שיפור בתפקוד הקוגניטיבי הגלובאלי (מבחן קוגניטיבי חריג אחד, אם בכלל). שיפור במדדים הממוצעים בכל התחומים הקוגניטיבים תועד כבר לאחר שישה חודשים מהשתלת שתל קוכלארי. תפקוד קוגניטיבי נותר יציב ביתר 19% מהמשתתפים. בקרב חולים עם התפקוד הקוגניטיבי הטוב ביותר לפני ההשתלה, ב-24% תועדה ירידה קלה בתפקוד הקוגניטיבי. מניתוח רב-משתנים להערכת הקשר בין יכולות קוגניטיביות לפני ההשתלה ובין השונות בתוצאות השתל הקוכלארי זוהתה השפע המשמעותית רק בין זיכרון ארוך-טווח ותפישת דיבור ברעש לאחר 12 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיקום יכולת השמיעה באמצעות שתל קוכלארי בקשישים הובילה לשיפור בתפישת הדיבור וביכולת הקוגניטיבית והשפיעה לטובה על הפעילות החברתית ואיכות החיים של המטופלים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה ארוכת הטווח של שתל קוכלארי של ההידרדרות הקוגניטיבית.

JAMA Otolaryngol Head Neck Surg. Published online March 12, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה