Ovarian Cancer

ירידה בסיכון לסרטן השחלה בנשים פוסט מנופאוזליות הנוטלות סטטינים (International Journal of Cancer)

ירידה בסיכון לסרטן השחלה בנשים פוסט מנופאוזליות הנוטלות סטטינים (International Journal of Cancer)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

נשים אשר מתחילות ליטול סטטינים מעל גיל 50 הראו סיכון נמוך יותר ללקות בסרטן השחלה מכל סוג היסטולוגי במהלך 10 שנים לעומת נשים אשר לא נטלו סטטינים. כך על פי מחקר case-control גדול שפורסם ב International Journal of Cancer בנובמבר 2018.

האנליזה כללה 2,040 נשים שסבלו מסרטן השחלה ו 2,100 מקרי ביקורת תואמים אשר לא סבלו מהמחלה. נתונים נבדקו אודות כל המקרים המשתתפים במשך 3 תקופות: 1992-1998, 1998-2002, 2003-2008. נבדקה נטילת סטטינים כולל גיל בעת תחילת הטיפול, סוג הסטטין, מינון, תדירות ומשך השימוש.

בנשים אשר השתמשו בסטטינים ניצפה סיכון נמוך ב 32% לסרטן השחלה בהשוואה לנשים אשר לא נטלו סטטינים. (OR 0.68, CI 0.54-0.85), לאחר התאמה לפקטורים תואמים ול covariates. הסיכון היה נמוך ביותר בנשים אשר נטלו סטטינים ליפופילים והחלו את השימוש בהם אחרי גיל 49, ואשר השתמשו בהם במשך 2-4.9 שנים. האפקט ניצפה בסרטן שחלה מכל הסוגים ההיסטולגים, והיה מובהק יותר בסוגים mucinous ו mixed epithelial subtypes. האפקט לא ניצפה בנתונים של שנים 1998-2002 והחל לבלוט בשנים 2003-2008. לא ניצפה סיכון נמוך יותר בנשים אשר נטלו סטטינים והיו בנות פחות מ 50. הירידה בסיכון היתה מובהקת יותר בנשים אשר נטלו בנוסף לסטטין גם NSAIDs או אספירין. בנוסף, האפקט היה בלעדי לנשים אשר לא סבלו מהשמנת יתר או סכרת.

החוקרים מסיקים כי נשים בגיל האל-וסת אשר נטלו סטטינים נמצאו בסיכון נמוך יותר ללקות בסרטן השחלה. החוקרים מציינים כי סטטינים כבר נקשרו בירידה בסיכון לסרטן הושט וסרטן קולורקטלי באנשים בעלי סיכון גבוה. לדבריהם, מחקר זה הינו המחקר מקרה-בקרה הראשון אשר דיווח על קשר בין נטילת סטטינים לבין סיכון נמוך יותר לסרטן השחלה. לדברם, המנגנון המגן של הסטטינים מפני הסרטן הינו בהורדת כמות האסטרוגן שמקורו בפרקורסור בתאי השומן. דרך נוספת היא על ידי הורדת כולסטרול בדם, אשר גורמת להפחתת התפקיד שהוא לוקח בהפעלת דלקת ואנגיוגנזה.

למרות שמסקנות מחקר זה מעניינות ומעודדות, יש לזכור כי המחקר תצפיתי, ותוצאותיו חלו רק על חלק מתוך כלל המדגם הנבדק. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשש תוצאות אלה.

Statin therapy and association with ovarian cancer risk in the New England Case Control (NEC) study. International Journal of Cancer. July 14, 2018.

לידיעה במדפייג’

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה