Ovarian Cancer

טיפול באספירין מפחית את הסיכון לסרטן שחלות ללא תלות בפרופיל הסיכון הגנטי (JAMA Netw Open)

טיפול יומי או כמעט-יומי באספירין הפחית את הסיכון להתפתחות סרטן שחלות שאינו-מוצינוטי, ללא תלות בפרופיל הסיכון הגנטי, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שאספירין מהווה טיפול מבטיח למניעת סרטן שחלות, השימוש בתכשיר זה מוגבל בשל מספר גורמים, כולל הסיכון לאירועים חריגים חמורים, בהם כיב קיבה ואירוע מוחי המורגי, לצד השכיחות הנמוכה של סרטן שחלות באוכלוסייה הכללית.

החוקרים אספו נתונים משמונה מחקרי מקרה-ביקורת מבוסס-אוכלוסייה מ-Ovarian Cancer Association Consortium בארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה בין 1995 ועד 2009. בסך הכול, נכללו במחקר 4,476 נשים עם סרטן שחלות שאינו-מוצינוטי (גיל חציוני של 58 שנים) ו-6,659 ביקורות (גיל חציוני של 57 שנים) עם נתונים גנטיים זמינים וטיפול תדיר באספירין.

התוצא העיקרי היה שיעורי אבחנה של סרטן שחלות אפיתליאלי, שאינו-מוצינוטי, בנשים תחת טיפול יומי או כמעט יומי באספירין לאורך שישה חודשים לפחות.

מהנתונים עולה כי 13% מהנשים עם סרטן שחלות דיווחו על שימוש תדיר באספירין, כמו גם 15% מהביקורות. מדד סיכון פוליגני על הירידה של 13% בסיכון לסרטן שחלות על-רקע טיפול תדיר באספירין (יחס סיכויים של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.99).

החוקרים זיהו קשרים דומים בין שימוש תדיר באספירין והסיכון לסרטן שחלות בנשים עם מדד סיכון פוליגני נמוך מהחציון (יחס סיכויים של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.02) או גבוה מהחציון (יחס סיכויים של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.74-1.01), עם תוצאות דומות לפי הסוג ההיסטולוגי.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שכללו מקרים של סרטן שחלות מוצינוטי.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מצטרפים לבסיס העדויות התומך באפשרות טיפול תרופתי למניעת סרטן שחלות באוכלוסיות בסיכון גבוה להתפתחות הממאירות, בין אם לאור גורמי סיכון אפידמיולוגיים ו/או סיכון פוליגני.

JAMA Netw Open, Feb 24, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה