Pain

סוכרתיים? כך תשמרו על רמות הסוכר בחורף/ מאמר מערכת אורח מאת פרופ’ ויינשטיין

הערת מערכת אי-מד: אומנם מאמר זה נכתב עבור חולים סוכרתיים, אך סברנו שהוא עשוי לסייע לרופאים המטפלים בחולי סוכרת בהעברת המידע וההמלצות. 

 

במהלך החורף, סוכרתיים נוטים להיות בעלי רמות המוגלובין מסוכרר (HbA1c) גבוהות יותר מאשר במהלך החודשים החמים. כך תוכלו לשמור על שליטה ברמות הגלוקוז בדם גם במזג אוויר קריר.

הקפידו על פעילות גופנית
פעילות גופנית קצרה בכל יום יכולה לעזור לשפר את רמות הסוכר במספר דרכים. היא יכולה לעזור לרגישות לאינסולין ולסייע לגוף לווסת טוב יותר את רמות הסוכר. בהנחה ומשתמשים באינסולין, יש לנטר את רמות הסוכר ולעקוב כי רמת האינסולין יציבה ועלולה להתפתח היפוגליקמיה.

בנוסף, פעילות גופנית עוזרת לחמם את הגוף וההשפעות שלה לא מפסיקות לאחר האימון. ההשפעות של פעילות גופנית לטווח הארוך יותר הן לעזור בחילוף החומרים שיכול לעזור לשמור על חום גופנו אפילו שעות לאחר האימון ולסייע בשיפור רמת הכושר הגופני, הכושר המוחי וגם מצב הרוח.

אם מזג האוויר בחוץ מונע מכם להתאמן, השקיעו קצת אנרגיה בתוך הבית. ריקודים, קפיצות, אירובי פנימי, יוגה, טאי צ’י, טיפוס במדרגות כמה פעמים ואפילו קצת עבודת בית – כל אלה יגרמו לשרירים שלכם לפעול.

תזונה
אנשים נוטים לאכול יותר במהלך החורף מכיוון שהם נוטים לצרוך ‘מאכלי נוחות’ וכך מזמינים יותר אוכל מבחוץ. מעבר לכך, הגוף עשוי לבקש יותר קלוריות כדי לסייע בהגנה מפני הקור, זוהי תגובה טבעית, רק יש להקפיד שלא לאכול יותר מדי ולהקפיד על מזון בריא. מזון מהיר וחטיפים נוטים להעניק סיפוק לטווח קצר, ולעתים קרובות משאירים אותך רעב שוב בתוך שעתיים או שלוש. ארוחות ביתיות וחטיפים טבעיים כגון מנות מדודות של פירות ואגוזים מהווים בסיס מצוין לתזונה בריאה, ללא קשר לעונה.

כפות הרגליים
עור סדוק ויבש במהלך עונת החורף, שכיח מאד. עבור סוכרתיים, תחזוק כפות הרגליים היא פעולה חשובה ויומיומית. אובדן לחות בכפות הרגליים עלול לגרום לעור להיסדק, להתקלף ואף להזדהם במהלך חודשי החורף.
לפיכך, עשו כל שביכולתכם כדי להגן על הרגליים – נעלו נעליים נוחות ומותאמות, גרבים הולמות רצוי ללא קפלים – שמרו על יובש מזיעה אם אתם מתאמנים, מרחו קרמים על כפות הרגליים, אך לא בין הבהונות, כדי לשמור על בריאותן, והקפידו לבדוק אם יש חתכים, פצעים או אפילו נקודות יבשות. אם אתם נתקלים בנגעים כואבים בכפות הרגליים, פנו מיד לרופא שלכם כדי לתכנן את הצעדים הבאים.

מחלות חורף
מחלה, (כל מחלה), מקשה על השליטה בסוכרת. תרגישו פחות טוב, תהיו עם פחות אנרגיה, ורק כדי להחמיר את המצב, רמות הסוכר עולות לעיתים קרובות גבוהות יותר בתגובה להצטננות, ומחלה ויראלית. כדי למנוע ממחלות אלו לפגוע בערכי הסוכר שלכם, שמרו על טמפרטורת הגוף, אכלו בריא, שמרו על רמות הסוכר שלכם ועקבו אחר כל תנודה ברמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות.
מים
רוב האנשים נוטים לשכוח את החשיבות של שמירה על רמת נוזלים אידיאלית בגוף, במיוחד בעונת החורף כשמזג האוויר קריר ולא חם, שתיית מספיק מים, או גרסאות כמו תה או משקאות קלים לא ממותקים יכולה לסייע על שמירת הנוזלים. סוכרתיים באופן ספציפי נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות והדבר עלול להוביל לבעיות מסוכנות כמו קטו-אצידוזיס סוכרתית. לכן, מומלץ גם להיעזר במד קטונים ולוודא שרמות הסוכר מאוזנות.

קורונה
למרות שהחיסון מעניק ביטחון משמעותי, המצב עדיין רחוק מלהיות בטוח. המשיכו להשתמש בכל אמצעי הזהירות הקיימים: עטית מסיכה, ריחוק ושטיפת ידיים כדי להיזהר מנגיף הקורונה.

דיכאון חורף
תקופת החורף מהווה כר פורה לפתח דיכאון. מזג אוויר קר, לא נעים, ומחסור באור השמש יכולים כולם לתרום לירידה במצב הרוח במהלך החודשים הקרים. נסו להיעזר בחברים ובמשפחה על מנת להפיג את הדיכאון.

פרופסור חוליו וינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים