Pain

חוויות שליליות בילדות מלוות בסיכון מוגבר לתסמינים חמורים יותר בילדים עם כאב כרוני או מחלות ריאומטיות (Pediatric Rheumatology)

בילדים עם מחלות ריאומטיות או כאב כרוני עם היסטוריה של חוויות טראומטיות בילדות קיים סיכון מוגבר לתסמינים חמורים ומוגבלות תפקודית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatric Rheumatology.

חוויות שליליות בילדות כוללות מגוון רחב של אירועים חריגים, בהם התעללות גופנית, מינית ונפשית ועד דחק כרוני משנית להזנחה ומחלה פסיכיאטרית של ההורים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חוויות שליליות בילדות ובין ביטויי כאב כרוני בילדים, כמו גם להעריך את האינטראקציות בין אירועים אלו ובין מחלות ריאומטיות בילדות בקרב אלו עם כאב כרוני. לצורך כך, הם השלימו מחקר חתך שכלל 412 משתתפים עד גיל 18 שנים, אשר ביקרו במרפאות לטיפול במחלות ריאומטיות בילדים בין אוגוסט 2018 ועד יולי 2020.

המשתתפים סווגו לשלוש קבוצות: קבוצה ללא חוויות שליליות בילדות, ילדים עם חוויה טראומטית יחידה וילדים עם שתי חוויות טראומטיות בילדים.

מבין 412 משתתפים במחקר, למעלה מ-75% דיווחו על לפחות חוויה שלילית אחת בילדות, כאשר המצבים הטראומטיים הנפוצים כללו מחלה פסיכיאטרית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה (56%) וגירושין או פרידה של ההורים (20%).

בקרב אלו עם למעלה משני אירועים חריגים בילדות תועדו יותר תסמינים סומאטיים, מוגבלות תפקודית חמורה יותר ושכיחות גבוהה יותר של הפרעות פסיכיאטריות. בנוסף, תוארה קורלציה בין מדדי כאב מילולי, מדדי חומרת תסמינים ושינויים אוטונומיים ובין עליה ממוצעת במוגבלת התפקודית. בקרב החולים תועד כאב בחומרה ופיזור דומים, ללא תלות במספר האירועים החריגים בילדות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בילדים עם כאב כרוני או מחלות ריאומטיות שחוו אירועים טראומטיים בילדות קיים סיכון מוגבר למוגבלות תפקודית חמורה יותר ותסמינים משמעותיים יותר משנית לכאב, עם תחלואה פסיכיאטרית נרחבת יותר.

Pediatric Rheumatology 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה