Pain

קשישים עם אוסטיאוארתריטיס של כף הרגל בסיכון מוגבר לתמותה (Arthritis Care & Research)

בחולים מבוגרים עם תסמינים של אוסטיאוארתריטיס של כף הרגל, כולל כאב ונוקשות, סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו ללא תסמינים של כף הרגל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. טיפול בתסמינים של כף הרגל עשוי להפחית את הסיכון לתמותה באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמינים של כף הרגל עשויים לתרום להפחתת פעילות גופנית וירידה בתפקוד, אשר לאורך זמן עשויים להוביל לשינויים המשפיעים על הסיכון לתמותה, כולל תחלואה משנית לעליה במסת הגוף, או נפילות עקב חולשת שרירים ואי-יציבות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם תסמינים של כף הרגל מעלים את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ולצורך כך בחנו החוקרים את הנתונים מפרויקט Johnston County Osteoarthritis Project, מחקר עוקבה מבוסס-קהילה שכלל מבוגרים בגילאי 45 שנים ומעלה. המשתתפים במחקר גויסו למדגם בין השנים 1999 ו-2004, עם נתונים זמינים אודות תסמינים בכף הרגל על-פי דיווח עצמי.

התוצא העיקרי של המחקר היה מרווח הזמן עד לתמותה מכל-סיבה, אשר חושב כזמן מהביקור הראשון ועד לתמותה. ניתוח הנתונים כלל מידע אודות 2,163 חולים, עם 813 מקרי תמותה מדווחים לאורך תקופת מעקב שנעה בין 4 שנים ועד 14.5 שנים.

מבין כלל החולים שנכללו במחקר 37% דיווחו על תסמינים בכף הרגל בתחילת המחקר. לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפיים, תחלואה נלווית, רמת פעילות ותסמינים בירך ובברך, החוקרים זיהו קשר בין תסמינים בדרגה מתונה-עד-חמורה בכף הרגל ובין מרווח זמן קצר יותר עד לתמותה (יחס סיכון של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.54). קשר זה נותר ללא שינוי לאחר שניתוח הנתונים לקח בחשבון את מהירות ההליכה או אבחנה של סוכרת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תסמינים בכף הרגל, לאחר תקנון למהירות הליכה, גזע, מין, השמנה או סוכרת, עשויים להעיד על סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה בקשישים עם אוסטיאוארתריטיס.  ממצאים אלו נכונים בפרט בנוכחות כאב בדרגה בינונית עד חמורה, או נוקשות.

Arthritis Care & Research, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה