Pancreatic Cancer

עליה מתונה בסיכון לסרטן לבלב בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Aliment Pharmacol Ther)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics עולה כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית ישנה עליה מתונה בסיכון לסרטן לבלב, כאשר הסיכון גבוה עוד יותר במקרים של נטייה גנטית למחלת מעי דלקתית. מהנתונים עולה כי הסיכון לסרטן לבלב דומה בחולים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים לערכת הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין סרטן לבלב הצביעו על תוצאות סותרות. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבחון את הסיכון לממאירות לבלב בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Embase, PubMed, Scopus ו-ProQuest עד סוף אוקטובר בשנת 2023. הם כללו מחקרים מבוססי-אוכלוסייה להערכת הסיכון להיארעות סרטן לבלב במבוגרים עם מחלת מעי דלקתית לעומת מטופלים ללא מחלת מעי דלקתית. עוד נאספו מחקרי רנדומיזציה מנדליאנית להערכת הקשר בין מחלת מעי דלקתית ובין הסיכון לסרטן לבלב..

הסקירה כללה 13 מחקרים, מהם 11 מחקרי עוקבה ושני מחקרי רנדומיזציה מנדליאנית.

מהנתונים מ-11 מחקרי העוקבה עולה כי הסיכון להתפתחות סרטן לבלב עלה ב-79% בחולים עם מחלת מעי דלקתית (סיכון יחסי של 1.79, רווח בר-סמך 95% של 1.16-2.75). בחולים עם מחלת קרוהן (סיכון יחסי של 1.42, רווח בר-סמך 95% של 1.24-1.63) או קוליטיס כיבית (סיכון יחסי של 1.50, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.92) תועד סיכון מוגבר למחלה הממארת. ההיארעות השנתית של סרטן לבלב על-רקע מחלת מעי דלקתית עלתה ב-55 מקרים (רווח בר-סמך 95% של 17-103) לכל מיליון.

מתוצאות שני מחקרי רנדומיזציה מנדליאנית עלה כי נטייה גנטית למחלת מעי דלקתית לוותה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה מתונה בסיכון לסרטן לבלב בחולים עם מחלת מעי דלקתית, עם עליה דומה באלו עם מחלת קרוהן או עם קוליטיס כיבית.

Aliment Pharmacol Ther, Feb 19, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה