Parkinson

תסמינים במערכת העיכול עשויים לנבא את התפתחותה של מחלת הפרקינסון (Gut)

מחקר חדש הראה כי מחלות או תלונות שונות הקשורות למערכת העיכול, ביניהן קשיי בליעה (Dysphagia), שיתוק קיבה (Gastroparesis), עצירות ותסמונת המעי הרגיז (IBS), יכולות להעיד על התפתחות מחלת פרקינסון בעתיד

מחקר חדש הראה כי מחלות או תלונות שונות הקשורות למערכת העיכול (GI), ביניהן קשיי בליעה (Dysphagia), שיתוק קיבה (Gastroparesis), עצירות ותסמונת המעי הרגיז (IBS – Irritable Bowel Syndrome), יכולות להעיד על התפתחות מחלת פרקינסון (PD) בעתיד. מחקרים קודמים הצביעו על כך שישנם מקרים בהם מקור מחלת הפרקינסון במעיים, אך עד כה לא התבצע מחקר אודות מגוון רחב של תסמינים ותסמונות במערכת העיכול שעלולים להופיע טרם אבחנת PD. החוקרים מציינים כי גילוי מוקדם של מצבים אלה עשוי לסייע בזיהוי מטופלים הנמצאים בסיכון לפתח PD, ולהוביל לאסטרטגיות מניעה מוקדמות. החוקר הראשי, ד”ר פאנקיי ג’יי פסריצ’ה, אריזונה, סקוטלנד, אמר כי הוא אינו מופתע מכך שישנו קשר בין מערכת העיכול לבין מחלת הפרקינסון, אולם הוא התרשם מעוצמתו. המחקר פורסם ב-Gut ב-24 באוגוסט, 2023.

המחקר כלל 24,624 מטופלים עם PD אידיופטי ומספר זהה של ביקורות. כמו כן, הוא התבסס גם על נתונים מ-19,046 מטופלים עם מחלת אלצהיימר (AD) ו-23,942 מטופלים עם מחלת כלי דם מוחיים (CVD – Cerebrovascular Disease) בכדי לחקור את נוכחותם של מחלות ותסמינים הקשורים למערכת העיכול במחלות מוחיות נוספות. המחלות והתסמינים כללו אכלזיה, דיספאגיה, ריפלוקס קיבתי-ושטי (GERD), גסטרופרזיס, דיספפסיה תפקודית, חסימת מעיים, IBS, פסאודו-חסימת מעיים, אי שליטה בהטלת צואה (Fecal incontinence), קוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ועוד.

תוצאות המחקר הראו כי שכיחותן של תסמונות ה-GI עלתה באופן משמעותי בקבוצת PD בהשוואה לקבוצת הביקורת (OR>1). עם זאת, רק דיספאגיה (OR 3.58), גסטרופרזיס (OR 4.64), דיספפסיה תפקודית (OR 3.39), פסאודו-חסימת מעיים (OR 3.01), שלשול (OR 2.85), עצירות(OR, 3.32) , IBS עם עצירות(OR 4.11) , IBS עם שלשול(OR, 4.31) , IBS ללא שלשול (OR 3.53) ואי שליטה בהטלת צואה (OR 3.76) היו בעלי יחסי סיכויים שגדולים מספרית מהגבול העליון של קבוצת הביקורת. בנוסף, רק גסטרופרזיס, דיספאגיה, עצירות, IBS עם עצירות ו-IBS ללא שלשול היו ספציפיים ל-PD, בהשוואה לקבוצות AD ו-CVD (OR>1).

כתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה