Pregnancy

הגנה מפני רעלת הריון נמצאה יעילה ע”י גלולת סידן במינון נמוך של 500 מ”ג (New England Journal of Medicine)

efficiency and safety כדורים תרופות pills

מחקר שנערך לאחרונה, ופורסם בNew England Journal of Medicine מגלה שצריכה יומית של 500 מ”ג סידן מפחיתה משמעותית את הסיכון לרעלת הריון בנשים הרות, ומראה יעילות דומה למינונים גבוהים יותר. המחקר גם מצביע על כך שמינון סידן נמוך זה מציע הגנה כמעט באותה מידה מפני לידה מוקדמת כמו המינונים הגבוהים יותר המומלצים על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO).

רעלת הריון, מצב המסבך עד 8% מההריונות ותורם ל-45,000 מקרי מוות של אימהות מדי שנה ברחבי העולם, מהווה דאגה גדולה. המחקר בוחן את היעילות של תוסף סידן יומי של 500 מ”ג במניעת רעלת הריון והשפעתו הפוטנציאלית על לידה מוקדמת.

המחקר עם בקרת אקראיות כפולה (randomized double-blinded study) כלל 11,000 נשים הרות בטנזניה ו-11,000 נשים הרות בהודו. כל המשתתפות היו בוגרות מ-18 שנים, פחות משבוע 20 להריון, ועדיין לא ילדו, מה שהגדיל את הסיכון שלהם לרעלת הריון. מחציתן קיבלו שלושה כדורי סידן יומיים של 500 מ”ג שהומלצו על ידי ארגון הבריאות העולמי, ואילו המחצית השנייה קיבלו כדור סידן בודד ושני פלצבו. לחץ הדם ורמות החלבון בשתן נמדדו לאחר 20 שבועות, בלידה ו-6 שבועות לאחר הלידה.

ללא קשר לצריכת הסידן היומית, רעלת הריון התרחשה בשיעור של כ-3% בקבוצות של 500 מ”ג ו-1500 מ”ג. נצפו שיעורים דומים של לידות מוקדמות, עם מופעים מעט גבוהים יותר בקבוצת 500 מ”ג בטנזניה.

המחקר קורא תיגר על ההנחיות של ארגון הבריאות העולמי לתוספי סידן בהריון, המצביע על כך שהמינון הנמוך של 500 מ”ג עשוי להיות יעיל במניעת רעלת הריון כמו מינונים גבוהים יותר, ומציע שינויים פוטנציאליים להנחיות הגלובליות כדי לטפל בחסמים בעלויות ולקדם נגישות רחבה יותר. מומחה בתחום מטיל ספק במנגנון הפעולה המונעת של סידן, תוך שימת דגש על הגורמים הרב-פקטוריאליים של רעלת הריון וקורא למחקרים פרמקוקינטיים כדי להבין טוב יותר את יעילותו.

The New England Journal of Medicine, jan 11th 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה