Pregnancy

מה בין כימיקלים נפוצים באריזות מוצרי מזון ובין הסיכון ללידה מוקדמת? (The Lancet Planetary Health)

כימיקלים המצויים במוצרי פלסטיק נפוצים בשימוש, דוגמת אריזות מזון ומארזים קוסמטיים, עשויים להיות מלווים בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Lancet Planetary Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים לידה מוקדמת מוגדרת כלידה לפני 37 שבועות היריון והמרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית הזהיר מוקדם יותר החודש כי שיעורי לידה מוקדמת מצויים במגמת עליה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים כימיקלים בשם פתלאטים בקרוב ל-5,000 אימהות בארצות הברית ע”י הערכות דגימות השתן שלהן בנקודות זמן שונות במהלך ההריונות. פתלאטים נקשרו זמן רב עם תפקוד הורמונאלי העשוי לעיתים להשפיע על תהליכים אחרים בגוף.

מטרת המחקר הייתה לבחון בקבוצה גדולה של מטופלים בארצות הברית את הקשר בין מטבוליטים של פתלאטים ובין משקל הלידה וגיל הריון, כמו גם להעריך את הסיכון לסיבוכים בלידה והעלויות הנלוות.

הניתוח הפרוספקטיבי התבסס על נתוני ה-National Institute of Health Environmental influences on Child Health Outcomes בין 1998 עד 2022 ונועד לבחון את הקשר בין 20 מטבוליטים של פתלאטים ובין גיל הריון בלידה, משקל לידה, אורך בלילה ומשקל לידה מתוקן למדד סטיות תקן של גיל הריון. עוד בחנו החוקרים את הסיכון המיוחס לסיבוכים בלידה והוצאות נלוות. זוגות אם-ילד נכללו במחקר רק אם השלימו לפחות מדידה אחת של פתלאטים בשתן במהלך ההיריון עם נתונים זמינים אודות גיל ההיריון של הילד ולידת תינוק יחיד.

מדגם המחקר כלל 5,006 זוגות אם-ילד מ-13 מדגמים מתכנית ECHO. חומצה פתלאטית, DiDP (או Diisodecyl Phthalate), DnOP (או Di-n-Octyl Phthalate) ו-DiNP (או Diisononyl Phthalate) נקשרו בקשר הבולט ביותר עם גיל ההיריון, אורך בלידה ומשקל לידה, בפרט בהשוואה ל-DHEP או מטבוליטים אחרים.

למרות שזוהה קשר בין DHEP ובין סיכון מוגבר ללידה מוקדמת (יחס סיכויים של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.05-2.01), הסיכון לכל עליה של לוגריתם בבסיס עשר היה גבוה יותר עם חומצה פתלאטית (יחס סיכויים של 2.71, רווח בר-סמך 95% של 1.91-3.83), DiNP (יחס סיכויים של 2.25, רווח בר-סמך 95% של 1.67-3.00), DiDP (יחס סיכויים של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.25-2.28) ו-DnOP (יחס סיכויים של 2.90, רווח בר-סמך 95% של 1.96-4.23).

החוקרים העריכו 56,595 ממקרי לידה מוקדמת בשנת 2018 היו מיוחסים לפתלאטים, עם הוצאות נלוות של 3.84 מיליארד דולרים.

ממצאי המחקר מעידים על ההשלכות השליליות של השיפה לפתלאטים עם סיכון מוגבר ללידה מוקדמת והם קוראים ליצרנים להתבסס על כימיקל חליפי , DHEP, המסייע ביצירת פלסטיק גמיש יותר ומשמש במגוון מוצרים, כולל מכנסי תינוקות, צינורות גינה, צעצועים וצינורות רפואיים.

The Lancet Planetary Health, Feb 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה