Prematurity

הקלה על תסמיני דיכאון לפני הלידה עשויה להפחית את הסיכון ללידה מוקדמת (Obstet Gynecol)

במאמר שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הפניה לטיפול נפשי עשויה לשפר תסמיני דיכאון בשליש מהנשים ההרות, כאשר שיפור תסמיני דיכאון לפני הלידה מלווה בירידה משמעותית בסיכון ללידה מוקדמת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים קודמים הציעו קשר בין דיכאון לפני לידה ובין לידה מוקדמת והעלו הסברים אפשריים שונים למנגנון הקושר בין שני המצבים. מטרת המחקר הייתה לבחון אם בנשים הרות שהופנו לטיפול פסיכיאטרי, שיפור בתסמיני דיכאון לפני הלידה לווה בהפחתת הסיכון ללידה מוקדמת.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל את כל הנשים ההרות שהופנו לטיפול רפואי נפשי וילדו בין מרץ 2016 ועד מרץ 2021. לנשים אלו הייתה גישה לטיפול פסיכיאטרי ע”י מומחים, כולל ייעוץ פסיכיאטרי, טיפול תרופתי  ופסיכותרפיה. שאלון PHQ-9 (או Patient Health Questionnaire-9) שימש להערכת תסמיני דיכאון, עם השוואת מדדי PHQ-9 בשלב המוקדם ביותר לפני הלידה לאחר ההתערבות ומדדי PHQ-9 הקרובים ביותר למועד הלידה.

מבין 732 נשים הרות שנכללו במחקר, ב-523 (71.4%) דווח על תסמינים בדרגה קלה או חמורה יותר (מדדי PHQ-9 של 5 ומעלה) בבדיקת הסקר הראשונית. תסמיני דיכאון לפני לידה השתפרו ב-256 נשים (35%), נותרו יציבים ב-437 נשים (59.7%) והחמירו ב-39 נשים (5.3%); שיעורי ההיארעות המקבילים של לידה מוקדמת עמדו על 12.5%, 14% ו-30.8%, בהתאמה (p=0.009).

בהשוואה לנשים בהן תועדה החמרה בתסמיני דיכאון לפני הלידה, באלו בהן תוארה מגמת שיפור בתסמיני דיכאון תוארה ירידה משמעותית בסיכון ללידה מוקדמת (יחס סיכויים מתוקן של 0.37, רווח בר-סמך 95% של 0.15-0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיפור תסמיני דיכאון לפני הלידה מלווה בהפחתת הסיכון ללידה מוקדמת בקרב נשים הרות שהופנו לטיפול פסיכיאטרי.

Obstet Gynecol, April 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה