Psoriasis

התועלת של אימוני תנגודת בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית אינה תלויה בשיטת האימון (Advances in Rheumatology)

אימונים גופניים במשך כשלושה חודשים עם מכשירי משקולות או רצועות אלסטיות הדגימו שיפור דומה בכוח ותפקוד במבוגרים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Advances in Rheumatology.

החוקרים גייסו למחקר 41 חולים בגילאי 18-65 שנים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, אשר חולקו מאקראי לקבוצת אימון פונקציונאלי או אימוני תנגודת למשך 12 שבועות, עם שני אימונים שבועיים, כל אחד מהם באורך 55 דקות ותחת השגחה מדריך כושר.

אימונים פונקציונאליים כללו שימוש ברצועות אלסטיות לעבודה על שרירי פלג גוף עליון, גוף תחתון וגו, כולל שרירי בייספס, טרייספס, קוודריספס אחורי, גלוטאוס וירכיים; אימוני תנגודת כללו שימוש במכונות משקולות במקום רצועות.

המשתתפים השלימו הערכה בתחילת המחקר ולאחר 6 ו-12 שבועות של אימונים; התוצא העיקרי היה מצב תפקודי לפי מדד HAQ-S (או Health Assessment Questionnaire for the Spondyloarthropathies).  תוצאים משניים כללו את מדדי BASFI (או Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index) להערכת יכולת תפקודית, BASDAI (או Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index) ומדד DAS28 (או Disease Activity Score in 28 joints) להערכת פעילות המחלה, כמו גם שאלון SF-36 (או Short Form 36) להערכת איכות החיים של החולים.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים בשתי הקבוצות תועד שיפור משמעותי מתחילת המחקר בתוצא העיקרי, ללא הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בהערכת התוצא העיקרי של תפקוד או תוצאים משניים של תפקוד ופעילות מחלה לאחר 12 שבועות.

השיפור באיכות החיים היה משמעותי מתחילת המחקר ודומה עם אימונים פונקציונאליים ואימוני תנגודת, למעט תחום היבטים חברתיים, בו תועד שיפור משמעותי רק עם אימונים פונקציונאליים.

לא תועדו אירועים חריגים על-רקע ההתערבות בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות העדר הנחיות אודות השימוש והיעילות באימונים פונקציונאליים ואימוני תנגודת, מהממצאים עולה כי שתי שיטות האימון דומות ביעילותן לשיפור יכולת תפקודית, מצב תפקודי, פעילות מחלה, איכות חיים וכוח שרירים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית.

Advances in Rheumatology, Dec 13, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה