PTSD

הפרעות דחק נפוצות לאחר מחלה קריטית ממושכת בשורדים לאחר אלח-דם חמור (Crit Care Med)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Critical Care Medicine עולה כי יש לשלב באופן שגרתי בדיקות סקר שגרתיות להערכת הפרעות דחק לאחר שחרור חולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ, מאחר והפרעות דחק נפוצות מאוד בשורדים לאחר מחלה קריטית ממושכת על-רקע אלח דם חמור.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שכיחות הפרעת דחק חדה והפרעת דחק בתר-חבלתית בחולים קריטיים עם מחלה ממושכת בנוכחות מוקד ספציפי של אלח-דם חמור, במטרה לסווג את הסוגים השונים של הפרעות דחק מ-4 שבועות עד 6 חודשים לאחר העברה מטיפול חד בבית חולים למוסד שיקום ולזהות את החולים בסיכון על-בסיס הערכת הקשר בין משתנחים קליניים, דמוגרפים ופסיכולוגים ובין תסמיני הפרעת דחק.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, עם שלוש הערכות בתוך ארבעה שבועות, שלושה חודשים ושישה חודשים לאחר ההעברה להמשך טיפול במוסד שיקום.

מדגם המחקר כלל 90 חולים עם אבחנה באשפוז של פולינוירופתיה על-רקע מחלה קריטית או מיופתיה על-רקע מחלה קריטית, עם או ללא אלח-דם חמור, בגילאי 18-70 שנים עם אשפוז ביחידת טיפול נמרץ במשך למעלה מחמישה ימים.

הפרעת דחק חדה והפרעת דחק בתר-חבלתית אובחנו על-בסיס קריטריוני ה-DSM-4 והחוקרים השלימו גם את מדד Acute Stress Disorder Scale ו-Posttraumatic Symptom Scale-10 להערכת תסמיני הפרעת דחק חדה ותסמונת דחק בתר-חבלתית.

מהנתונים עולה כי 3% מהחולים אובחנו עם הפרעת דחק חדה ארבעה שבועות לאחר ההעברה למוסד שיקום. הפרעת דחק בתר-חבלתית תועדה ב-7% מהחולים לאחר שלושה חודשים וב-12% לאחר שישה חודשים. ב-18% מהחולים תועדה הופעה מאוחרת של הפרעת דחק בתר-חבלתית.

החוקרים מדווחים כי אלח-דם זוהה כגורם מנבא משמעותי לתסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית לאחר שלושה חודשי מעקב.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנונים העומדים בבסיס התפתחות הפרעות דחק לאחר אלח-דם חמור.

Crit Care Med. 2015;43(6):1213-1222

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה