Renal Failure

שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקוד כלייתי בגברים עם הפרעות פוריות (Andrology)

במאמר שפורסם בכתב העת Andrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ליקוי קל בתפקוד הכלייתי מתואר ב-9% מהגברים ללא-תסמינים הפונים להערכת הפרעות פוריות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בגברים עם הפרעות פוריות מצב בריאותי כללי גרוע יותר, בהשוואה לגברים ללא הפרעות פוריות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התפקוד הכלייתי בגברים שפנו להערכת הפרעות פוריות אל מול גברים ללא הפרעות פוריות וכן לקבוע את הקשר בין הפרעה בתפקוד הכלייתי ובין איכות הזרע בגברים עם הפרעות פוריות.

מחקר מקרה-ביקורת זה כלל 387 גברים עם הפרעות פוריות, להם התאימו החוקרים 134 גברים עם פוריות תקינה מאותו רקע אתני. מדד CKD-EPI (או Chronic Kidney Disease Epidemiology Collaboration) שימש להערכת קצב פינוי גלומרולארי. הפרעה בתפקוד כלייתי הוגדרה בנוכחות קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-90 מ”ל/דקה, בהתאם לקריטריוני Kidney Disease Improving Global Outcomes.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הפרעה בתפקוד הכלייתי ובין יכולת פוריות וכן לבחון את הקשר בין התפקוד הכלייתי ומדדי בדיקת זרע בגברים עם הפרעות פוריות.

מהנתונים עולה כי ב-34 מהגברים עם הפרעות פוריות (8.8%) תועדה לפחות ליקוי קל ולא-ידוע בתפקוד הכלייתי, זאת בהשוואה ל-4 (3%) מהגברים עם פוריות תקינה, כאשר 4 (3%) מהגברים עם הפרעות פוריות התייצגו עם ליקוי כלייתי גלוי (קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-60 מ”ל/דקה).

לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע לגיל, מדד מסת הגוף ושיעור מחלות רקע.

לאחר תקנון לערפלנים מג’וריים זוהה קשר בין הפרעות פוריות ובין סיכון גבוה פי שלוש להפרעות בתפקוד כלייתי (יחס סיכויים של 3.20, p=0.002). מנגד, לא זוהה קשר בין תפקוד כלייתי משוער ובין הפרעות במדדי בדיקת זרע בגברים עם הפרעות פוריות.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקרים קודמים שהצביעו על קשר מובהק סטטיסטית בין הפרעות פוריות בגברים ובין מצב בריאותי כללי ירוד ומדגישים את הצורך בהתאמת גישות מניעה בכל מקרה לגופו.

Andrology, Mar 4, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה