Renal Failure

יתרונות התערבות לשינוי אורחות חיים על התקדמות מחלת כליות כרונית ואיכות החיים של החולים (Kidney Medicine)

התערבות לשינוי אורחות חיים מלווה בשיפור ריכוז קריאטינין, אלבומינוריה, לחץ דם ומשקל גוף בחולים עם מחלת כליות כרונית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה לגישות למניעת התפתחות והתקדמות מחלת כליות כרונית. שינויים באורחות החיים, דוגמת הגדלת צריכת ירקות, הגברת פעילות גופנית, הפחתת צריכת מלח והגבלת צריכת אלכוהול, מלוות בהפחתת הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית. ההשפעות על התקדמות מחלת כליות כרונית ואיכות החיים של החולים עדיין אינן מובנות היטב.

החוקרים ביקשו להשלים סקירה שיטתית של ההשפעה של התערבויות לשינוי אורחות החיים על גורמי סיכון להתפתחות והתקדמות מחלת כליות ואיכות החיים של חולים עם מחלת כליות כרונית.

בסקירה השיטתית ומטה-אנליזה בחנו החוקרים 78 רשומות שתיארו 68 מחקרים. מבין אלו, 24 היו התערבויות תזונתיות, 23 היו התערבויות שהתמקדו בפעילות גופנית, 9 התמקדו בהתנהגות, מחקר אחד בחן את ההשפעות של הידרציה ו-11 מחקרים בחנו מספר מרכיבים של התערבויות אלו.

כל החולים שנכללו במחקר היו בגילאי 16 שנים ומעלה עם מחלת כליות כרונית, אשר לא נדרשו לטיפול כלייתי חליפי.

מהנתונים עולה כי התערבויות לשינוי אורחות החיים הובילו לשיפור משמעותי בריכוזי קריאטינין (ירידה של 0.43 מ”ג/ד”ל, p=0.008), הפרשת אלבומין בשתן לאורך 24 שעות (53- מ”ג/יממה, p<0.001), לחץ דם סיסטולי (4.5- מ”מ כספית, p<0.001), לחץ דם דיאסטולי (2.2- מ”מ כספית, p=0.003) ומשקל הגוף (1.1- ק”ג, p=0.025). עם זאת, שינויים אלו לא תוארו בהערכת קצב פינוי גלומרולארי משוער (0.9 מ”ל/דקה, p=0.251).

ממצאי המחקר מעידים עוד כי התערבויות לשינוי אורחות החיים הובילו לשיפור איכות החיים של החולים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבויות לשינוי אורחות חיים עשויות להביא לשיפור בריכוז קריאטינין בדם, אם כי לא תוארה השפעה משמעותית על קצב הפינוי הגלומרולארי. הם מציינים כי איכות העדויות הייתה נמוכה מאוד וקוראים להשלמת מחקרים נוספים באיכות גבוהה יותר.

Kidney Medicine, April 17, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה