Renal Failure

הפחתת צריכת פירות וירקות מלווה בסיכון מוגבר להתקדמות מחלת כליות כרונית (J Ren Nutr)

סלט

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Renal Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין צריכת פירות וירקות ובין הסיכון להחמרת מחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעמים רבות ממליצים לחולים עם מחלת כליות כרונית להימנע מצריכת כמות רבה של פירות וירקות לאור הסיכון האפשרי להיפרקלמיה.  כעת הם בחנו את הקשר בין תדירות צריכת פירות וירקות ובין תמותה מכל-סיבה וקבעו אם קשר זה מושפע מנוכחות מחלת כליות כרונית.

מדגם המחקר כלל נתונים אודות 2,006 חולים שפנו למרפאות חוץ בבית חולים בין יוני 2008 ועד דצמבר 2016. מבין המשתתפים במחקר, 902 היו עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה ו-131 חולים היו תחת טיפולי דיאליזה. המשתתפים דיווחו על תדירות צריכת פירות וירקות בסולם שנע בין “לעולם לא או לעיתים רחוקות”, “לעיתים”, או “כל יום”.

תדירות צריכת פירות וירקות פחתה עם התקדמות שלב מחלת כליות כרונית. עם זאת, ריכוזי אשלגן בדם שסווגו לפי שלב מחלת הכליות הכרונית היו דומים בכל הקבוצות שסווגו לפי תדירות צריכת פירות וירקות. לאורך חציון מעקב של 5.7 שנים תועדו 561 מקרי תמותה, עם שיעורי תמותה של 47.1 מקרים ל-1,000 שנות-אדם.

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים, מחלות רקע ומצב מחלת כליות כרונית, החוקרים מצאו כי יחסי הסיכון המתוקנים לתמותה בהשוואה לצריכת פירות וירקות כל יום עמדו על 1.25 באלו שדיווחו על צריכה לעיתים ועל 1.60 באלו שדיווחו כי לא צרכו כלל פירות וירקות או צרכו זאת לעיתים נדירות. הממצאים מצביעים עוד על קשר תלוי-מינון בין תדירות צריכת פירות וירקות ובין תמותה מכל-סיבה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תדירות צריכת פירות וירקות פחתה עם התקדמות מחלת כליות כרונית. על-בסיס ממצאים אלו, צריכת פירות וירקות כל יום עשויה להפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם מחלת כליות כרונית, כמו גם באלו ללא מחלת כליות כרונית.

J Ren Nutr, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה