Renal Failure

ההשפעה של Roxadustat על תפקודי התריס בחולים עם אנמיה משנית למחלת כליות (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Roxadustat, מעכב HIF-PH (או Hypoxia-Inducible Factor Prolyl Hydroxylase) המשמש לטיפול באנמיה משנית למחלת כליות, מפחית רמות TSH ו-free T4 (או fT4).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Roxadustat שייך למשפחת תרופות שאושרה לאחרונה לטיפול באנמיה משנית למחלת כליות כרונית ולה מבנה שונה מזה של מעכבי HIF-PH אחרים, אך דומה לזה של Triiodothyronine (T3) והתרופה נקשרת לקולטן להורמוני תריס. עם זאת, הדיווחים אודות השפעות Roxadustat על תפקודי התריס מוגבלים ואינם מפורטים, וכן לא ידוע אם למעכבי HIF-PH אחרים השפעה דומה על תפקודי התריס.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את ההשפעות של Roxadustat ו-Daprodustat, מעכב HIF-PH נוסף, על תפקודי התריס בחולים עם אנמיה משנית למחלת כליות כרונית.

המחקר התצפיתי, רטרוספקטיבי, כלל 26 חולים עם אנמיה משנית למחלת כליות כרונית, אשר טופלו ב- Roxadustat או Daprodustat; רמות TSH ו-fT4 נמדדו לפני הטיפול ולאחר מתן תרופות אלו.

לאחר התחלת Roxadustat תועדה ירידה משמעותית ברמות TSH מריכוז ממוצע של 2.47 µIU/mL לפני הטיפול לריכוז ממוצע של 0.659 µIU/mL לאחר הטיפול (p<0.05); ריכוזי fT4 ירדו משמעותית מערך ממוצע של 0.93 ננוגרם/ד”ל לפני הטיפול ל-0.70 ננוגרם/ד”ל לאחר הטיפול (p<0.01).

לאחר התחלת טיפול ב-Daprodustat לא תועד שיוני משמעותי בריכוזי TSH או fT4, כאשר ריכוז TSH טרם הטיפול עמד על 3.04 µIU/mL ולאחר הטיפול עמד הריכוז הממוצע על 2.89 µIU/mL (p=0.635) וריכוז fT4 הממוצע עמד על 0.93 ננוגרם/ד”ל לפני הטיפול ועל 0.97 ננוגרם/ד”ל לאחר הטיפול (p=0.328).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ב- Roxadustat מפחית רמות TSH ו-fT4, השפעה אשר לא תוארה עם טיפול ב-Daprodustat.

J Clin Endocrinol Metab. 2023 Aug 19

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה