Renal Failure

Aprocitentan, תרופה חדשה בבדיקה לטיפול ביתר לחץ דם עמיד, בחולים עם מחלת כליה כרונית (מתוך כנס ה-ASN Kidney Week)

מחקר שהוצג בכנס Kidney week מטעם ה-American Society of Nephrology, מדווח כי Aprocitentan, תרופה חדשה הנמצאת כעת תחת ביקורת של ה-FDA, מציגה יעילות ובטיחות בטיפול ביתר לחץ דם העמיד לטיפול תרופתי אחר בחולים עם מחלת כליות כרונית (Chronic Kidney Disease, CKD) בשלבים מתקדמים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם העמיד לטיפול תרופתי הוא בעיה נפוצה ומורכבת בקרב חולים עם CKD, ושכיחותו עולה עם התקדמות המחלה. עד כה, ישנם קשיים משמעותיים באפשרויות הטיפול הקיימות לקבוצה זו של חולים, מה שמדגיש את החשיבות בפיתוח טיפולים חדשניים.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את הבטיחות והיעילות של Aprocitentan בחולים עם CKD בשלבים השונים להם יתר לחץ דם עמיד למרות טיפול בלפחות שלוש תרופות שונות להורדת לחץ דם. החוקרים ניתחו נתונים מלמעלה מ-700 חולים בהם כ-140 חולים בשלב 3 וכ-20 חולים בשלב 4 בין השנים 2018-2022.

מהתוצאות עולה כי טיפול במתן פומי ב-Aprocitentan הביא לירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי בקרב חולי CKD לאחר ארבעה שבועות של טיפול (ירידה ממוצעת של 3.8 ו-3.7 מ”מ כספית במינונים של 12.5 ו-25 מ”ג בהתאמה). בנוסף, נצפתה ירידה בלחץ הדם שנמדד במהלך 24 שעות רצופות בחולי CKD לאחר ארבעה שבועות של טיפול (ירידה ממוצעת של 4.2 ו-5.9 מ״מ כספית במינונים של 12.5 ו-25 מ”ג בהתאמה). מהנתונים עולה כי הטיפול יכול להועיל להורדת לחץ דם עמיד בקרב חולי CKD כבר לאחר ארבעה שבועות מתחילת הטיפול.

בחלוקה לקבוצות נמצא כי ירידה משמעותית נצפתה בחולים בשלב 3 (ירידה ממוצעת של כ-10 מ״מ כספית בשני המינונים), ובחולים בשלב 4 (ירידה מוצעת של 15 ו-17 מ״מ כספית במינונים של 12.5 ו-25 מ”ג בהתאמה) אם כי גודל הקבוצה אינו מספק בכדי לאפשר הסקה ברורה על קבוצה זו.

תופעות לוואי שכיחות, היו אגירת נוזלים ובצקת. מתוך כלל הנבדקים, ב-9% מאלו שקיבלו 12.5 מ״ג ו-18.5% מאלו שקיבלו 25 מ״ג נצפו תופעות לוואי (לעומת 2% בקבוצת הפלצבו). בשלבים מתקדמים של המחלה, נצפתה עליה בהופעת תופעות הלוואי (21% בארבעת השבועות הראשונים לאחר תחילת הטיפול התרופתי ועלייה של עוד 7% ב-32 שבועות שלאחר השבוע הרביעי). לכן, רוב החולים הללו קיבלו בנוסף לתרופה תרופות משתנות. עם זאת ראוי לציין שרק כ-4% התאשפזו על רקע כשל לבבי במהלך המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על הפוטנציאל של aprocitentan כאופציה טיפולית חדשה לחולים עם CKD שמציגים יתר לחץ דם עמיד, בעיקר אלו בשלבים מתקדמים של המחלה. עם זאת, יש לזכור שלתרופה זו יכולות להתלוות תופעות לוואי שמחייבות תוספת של תרופות משתנות, ובכל זאת, עד כה נראה כי היתרונות בהורדת לחץ הדם העמיד עולים על החסרונות בתופעות הלוואי המלוות לתרופה. על כן, החוקרים מקווים שעד שנת 2024 התרופה כבר תאושר ותעבור לשיווק.

Kidney Week 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה