Renal Failure

מה בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיארעות מחלת כליות כרונית? (J Nutr Health Aging)

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Nutrition, Health & Aging מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכת סיבים מוגברת מלווה בסיכון מופחת להיארעות מחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת סיבים תזונתיים מלווה בסיכון מופחת לסוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות. עם זאת, לא ידוע אם לסיבים תזונתיים השפעה מגנה מפני התפתחות מחלת כליות כרונית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר UK Biobank וזיהו 110,412 משתתפים שהשלימו לפחות שאלון תזונתי אחד ועם קצב פינוי גלומרולארי משוער של לפחות 60 מ”ל/דקה, יחס אלבומין:קריאטינין קטן מ-30 מ”ג/גרם וללא היסטוריה של מחלת כליות כרונית. החשיפה העיקרית הייתה צריכת סיבים תזונתיים כוללת, אשר חושבה כחלוקת הכמות האבסולוטית של צריכת סיבים בתזונה בסך הצריכה האנרגטית. הם בחנו בנפרד את הקשר בין סיבים מסיסים וסיבים לא-מסיסים כמנבאים נוספים.

התוצא העיקרי של המחקר היה היארעות מחלת כליות כרונית על-בסיס קודי אבחנה.

החוקרים מדווחים כי 3,507 חולים (3.2%) פיתחו מחלת כליות כרונית לאורך חציון מעקב של 9.9 שנים.

במודל רב-משתני, יחסי הסיכון המתונים להיארעות מחלת כליות כרונית עמדו על 0.85 (רווח בר-סמך 95% של 0.77-0.94), 0.78 (רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.86) ו-0.76 (רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.86), בהתאמה, ברבעון השני, השלישי והרביעי של צריכת סיבים תזונתיים, בהשוואה לרבעון התחתון.

במודל רציף, כל עליה של 1 גרם/1,000 קילו-קלוריות בצריכת סיבים תזונתיים לוותה בירידה של 3% בסיכון להיארעות מחלת כליות כרונית (יחס סיכויים מתוקן של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.95-0.99).

דפוס זה היה דומה בהערכת סיבים תזונתיים מסיסים ולא-מסיסים, ללא הבדלים בין תתי-קבוצות בחלוקה לפי מין, גיל, מדד מסת גוף, יתר לחץ דם, סוכרת, עישון ודלקת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר הנוכחי מעיד על קשר בין צריכת סיבים תזונתיים ובין סיכון מופחת להיארעות מחלת כליות כרונית.

J Nutr Health Aging, Oct 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה