Renal Failure

חשיפה לפתלאטים מלווה בהתקדמות מהירה יותר של מחלת כליות כרונית במבוגרים (Kidney Med)

חשיפה למזהמים נבחרים ממשפחת פתלאטים (Phthalates) עשויה להיות מלווה בהידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי במבוגרים עם מחלת כליות כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשיפה של בני אדם לכימיקלים רעילים בסביבה היא נפוצה מאוד. חשיפה למזהמים אורגניים אלו נקשרה עם השפעה שלילית על מבנה ותפקוד הכליה. כעת הם השלימו מחקר חתך וניתוח אורכי שכלל 40 מבוגרים עם מחלת כליות כרונית, אשר נכללו במדגם Chronic Renal Insufficiency Cohort במטרה לבחון את ההשפעות של חשיפה למזהמים כימיקלים אורגניים שונים. החולים השלימו הערכה לחשיפה לכימיקלים שונים המצויים במוצרים פלסטיים, מוצרי היגיינה אישית וכלי מזון והשלימו הערכה במרווחים של שישה חודשים מתחילת המחקר.

במסגרת המחקר נאספו נתונים אודות איכות חיים, הערכה תזונתית, פעילות גופנית, אורח חיים, תפקוד קוגניטיבי, ניצול שירותי בריאות, מדדי תפקוד כלייתי והופעת והחמרת מחלות לב וכלי דם.

התוצאים העיקריים של המחקר כללו תמותה; משלב של אי-ספיקת לב, אוטם לבבי ואירוע מוחי; הישרדות ללא-אירועי כשל כלייתי או הידרדרות תפקוד כלייתי של לפחות 50%; כמו כן, הם בחנו את מגמות קצב פינוי גלומרולארי לאורך זמן.

מבין 52 תרכובות שנבחנו, 30 זוהו בלפחות מחצית מהמשתתפים. החוקרים מדווחים כי ריכוזי כימיקלים בשתן בחולים עם מחלת כליות כרונית היו דומים לאלו של מבוגרים בריאים ממדגמי NHANES. הם זיהו מגמה לפיה חשיפה לפתלאטים הייתה גבוהה יותר בחולים עם מחלת כליות כרונית.

מהנתונים עולה קשר הפוך בין חשיפה לתרכובות ספציפיות ובין עקומת קצב פינוי גלומרולארי, כולל Bisphenol F, Mono-(3-Carboxypropyl) Phthalate, Mono-Benzyl Phthalate, Mono-[2-(carboxymethyl) hexyl] phthalate ו-Melamine. לא תועד קשר בין חשיפה למזהמים אורגניים ובין תוצאים קרדיווסקולאריים.

החוקרים מציינים כי מדידה במקביל של מספר מזהמים אורגנים במבוגרים עם מחלת כליות כרונית היא אפשרית, כאשר רמות החשיפה דומות לאלו במבוגרים בריאים.

ממצאים אלו מהווים בסיס חשוב להשלמת מחקרי נוספים במטרה להעריך חשיפה למזהמים אורגניים בחולים עם מחלת כליות כרונית. מדובר בנתונים חשובים מאחר ומדובר בגורמי סיכון הפיכים להתקדמות מחלה וע”י שינויים בתזונה או אורח החיים ניתן למנוע את החמרת המחלה.

Kidney Med, Dec 12, 2023

לידיעה ב-Healio

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה