Renal Failure

הגברת פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון למחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת (Br J Sports Med)

פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה בהיקף שבועי גבוה מלווה בסיכון מופחת להתקדמות למחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התערבות גופנית קצרת-טווח הוכחה כאמצעי העשוי לשפר תפקוד כלייתי בחולים עם סוכרת והפרעה קלה בתפקוד הכלייתי. עם זאת, אין נתונים ארוכי-טווח אודות הקשר בין פעילות גופנית ובין מחלת כליות כרונית בחולים עם עודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2, כמו גם באשר להשפעה של פעילות גופנית מצטברת.

במסגרת המחקר הנוכחי הם בחנו את הנתונים אודות 1,746 משתתפים (גיל ממוצע של 58 שנים; 59% נשים) ממחקר Look AHEAD – מחקר אקראי בארצות הברית שבחן את ההשפעות הקרדיווסקולאריות של התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים בחולים עם סוכרת.

רמות פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה נמדדו בתחילת המחקר ובמהלך השנה הראשונה, הרביעית והשמינית למחקר.

לאורך חציון מעקב של 12 שנים, ב-567 משתתפים (32.5%) תועדה התקדמות למחלת כליות כרונית.

מהנתונים עולה קשר בין פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה ובין ירידה של 9% (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.96) בסיכון להתקדמות למחלת כליות כרונית לכל 100 דקות של פעילות גופנית. הירידה בסיכון הייתה גדולה עוד יותר, בהיקף של 19% (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.72-0.91), במידה והגדלת היקף פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה כל שבוע הושגה ע”י פרצי פעילות שארכו עשר דקות ומעלה.

החוקרים מדווחים על סיכון מופחת משמעותית להתקדמות מחלת כלית כרונית במשתתפים שהתאמנו בין 328.8 ועד 469.2 דקות, או יותר, בכל שבוע, בהשוואה לאלו שהתאמנו פחות מ-220.3 דקות בשבוע.

ממצאי המחקר מעידים עוד כי מתחילת המחקר עד לשנה הרביעית, הגברת פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה ב-63 דקות ומעלה לוותה בירידה של 33% בסיכון להתקדמות למחלת כליות כרונית, בהשוואה לירידה הגדולה ביותר בפעילות הגופנית בהיקף של 198 דקות בשבוע.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה ברמת בריאות הציבור מאחר ומציעים כי הקפדה על פעילות גופנית בעצימות בינונית עד גבוהה, ללא תלות במשך הפעילות, עשויה להגן על הכליות במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר וסוכרת מסוג 2.

Br J Sports Med, Feb 6, 2024

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה