Renal Failure

חומרת גרד משנית למחלת כליות כרונית מנבאת את הסיכון לתחלואה ותמותה (Kidney Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine עולה קשר בין חומרת גרד משנית למחלת כליות כרונית ובין סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, אשפוזים, אירועים קרדיווסקולאריים וזיהומים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גרד הינה תלונה נפוצה בקרב חולים עם מחלת כליות כרונית ותסמין זה עלול לפגוע משמעותית באיכות החיים של החולים. למרות אי הנוחות הנלווית לגרד על-רקע מחלת כליות כרונית, ישנה שכיחות גבוהה של תת-דיווח של תסמין זה ורופאים רבים אינם מודעים לחשיבותו.

במחקר העוקבה הנוכחי נכללו 4,410 מבוגרים מ-91 מרפאות בברזיל, צרפת וארצות הברית והחוקרים בחנו את הקשר בין גרד משנית למחלת כליות כרונית ובין מגוון תוצאים קליניים.

מדגם המחקר כלל חולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תלויי בדיאליזה, עם חציון קצב פינוי גלומרולארי משוער של 70 מ”ל/דקה, אשר לקחו חלק במחקר Chronic Kidney Disease Outcomes and Practice Patterns Study בין 2013 עד 2021.

המשתתפים דיווחו על חומרת גרד משנית למחלת כליות כרונית לאורך ארבעה שבועות. התוצאים שנבחנו כללו את התקדמות מחלת כליות כרונית, התחלת טיפול כלייתי חליפי, תמותה, אשפוזים, אירועים קרדיווסקולאריים וזיהומים.

מהנתונים עולה כי 51% מהחולים דיווחו על גרד כתסמין מטריד. החוקרים מדווחים כי 49% מהחולים דיווחו כי לא הוטרדו כלל מהגרד, 27% הוטרדו במידה מסוימת, 13% דיווחו על גרד בחומרה בינונית, 7% הוטרדו מאוד מהגרד ו-3% דיווחו על מטרד קיצוני משנית לגרד. שכיחות גרד הייתה גבוהה יותר בחולים עם שלבים מתקדמים יותר של מחלת כליות כרונית, בחולים בגיל מתקדם ובאלו עם תחלואה נלווית.

מבין החולים עם גרד בחומרה בינונית לפחות, 23% קיבלו מרשם לטיפול תרופתי, כולל נוגדי-היסטמינים, גבפנטין, קורטיקוסטרואידים מקומיים או ליריקה.

החוקרים מדווחים כי לא זוהה קשר בין חומרת גרד משנית למחלת כליות כרונית ובין התקדמות מחלת כליות כרונית או התחלת טיפול כלייתי חליפי. זוהה קשר בין חומרת גרד משנית למחלת כליות כרונית ובין התוצאים הקליניים. בחולים שדיווחו על גרד מטריד מאוד תועד סיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה, אשפוזים ואירועים קרדיווסקולאריים בהשוואה לאלו שלא הוטרדו מגרד באופן דומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתונים אלו, לצד דיווחים קודמים אודות תוצאים לפי דיווח המטופלים, עשויים להגדיל את המודעות לגרד משנית למחלת כליות כרונית, סיבוכי מחלת כליות והטיפול במקרים אלו.

Kidney Med, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה