Retinopathy

נתוני עולם-אמיתי תומכים בבטיחות אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 בחולים עם רטינופתיה סוכרתית (מתוך כנס FLORetina-ICOOR)

בספרות הרפואית ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) ובין סיכון מוגבר להתפתחות או החמרת רטינופתיה סוכרתית. מנתוני עולם אמיתי חדשים שהוצגו במהלך כנס FLORetina-ICOOR עולה כי אין הבדל משמעותי בהחמרה קלינית של רטינופתיה סוכרתית בין חולים שטופלו באוזמפיק ובין קבוצת ביקורת.

החוקרים מסבירים כי אוזמפיק הינו תכשיר ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 המשמש לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 במטרה להביא לשיפור איזון גליקמי. במחקר SUSTAIN 6 דווח על שיעורים מוגברים של רטינופתיה סוכרתית במטופלים באוזמפיק, כאשר שיעור סיבוכי רטינופתיה סוכרתית היה גבוה יותר משמעותית בקרב מטופלים באוזמפיק לעומת זרוע הפלסבו. מחקרים ממאגרי נתונים גדולים אחרים לא הצביעו על קשר בין אוזמפיק ובין רטינופתיה סוכרתית.

החוקרים ביקשו לבחון את הנושא על-בסיס נתוני עולם-אמיתי. הם השלימו מחקר רטרוספקטיבי להערכת חולים עם סוכרת אשר החלו טיפול בתרופה זו וכן בחנו את התוצאות בקבוצת ביקורת של מטופלים במעכבי SGLT-2 במטרה לקבוע אם קיימים הבדלים בין הקבוצות.

מדגם המחקר כלל 981 חולים, מהם 692 טופלו באגוניסט לקולטן ל-GLP-1 ו-289 טופלו במעכבי SGLT-2. לא תועדו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בשיעורי החמרת רטינופתיה סוכרתית.

עם זאת, החוקרים מדווחים כי בקבוצת המחקר תועד ריכוז המוגלובין מסוכרר בסיסי טוב יותר ושיפור קטן יותר באיזון הגליקמי, בהשוואה לתוצאות שתועדו באוכלוסיית מחקר SUSTAIN 6. במספר מחקרים קודמים, מרבית מקרי החמרת רטינופתיה סוכרתית תועדו בחולים עם ירידה גדולה יותר בריכוז המוגלובין מסוכרר ושיפור משמעותי באיזון גליקמי.  לאור זאת, החוקרים ממליצים על מעקב הדוק אחר חולים אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתוני עולם אמיתי אלו אינם תומכים בסיכון מוגבר להתפתחות או החמרת רטינופתיה סוכרתית בחולים תחת טיפול באוזמפיק.

מתוך כנס FLORetina-ICOOR

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה