Rheumatoid Arthritis

התועלת של גירוי עצבי בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עמידה לטיפול (The Lancet Rheumatology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet Rheumatology עולה כי גירוי עצב הואגוס באמצעות התקנים קטנים המושתלים על העצב ומשמשים מספר דקות ביום, עשוי להביא להקלה בסימנים ובתסמינים של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis).

במסגרת מחקר הפיילוט ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות והיעילות של מכשיר מיניאטורי חדש לגירוי עצב הואגוס לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית עמידה לטיפול תרופתי נרחב. המשתתפים במחקר אובחנו עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה בדרגה בינונית-עד-חמורה, עם תגובה לא-מספקת לטיפול בקודם בתכשירים ביולוגים או מעכבי JAK.

המשתתפים במחקר לקחו חלק במחקר בן שני שלבים, אשר נערך בחמש מרכזי מחקר בארצות הברית. השלב הראשון היה בתווית-פתוחה, כאשר הושתל מכשיר מיניאטורי לגירוי עצב הואגוס, אשר הופעל למשך דקה, פעם ביום. בשלב השני, המשתתפים חולקו באקראי, ביחס 1:1:1, לקבוצת גירוי פעיל (דקה אחת, פעם ביום, או דקה אחת, ארבע פעמים ביום) או גירוי דמה (ההתקן הושתל, אך לא הופעל).

התוצא העיקרי היה היארעות אירועים חריגים על-רקע הטיפול. יעילות קלינית של הטיפול נבחנה כתוצא משני של המחקר.

מדגם המחקר כלל 14 חולים, מהם 3 חולים קיבלו גירוי עצבי בשלב הראשון ולאחר הערכת ועדת הבטיחות, הושלמה השתלת השתל ביתר 11 החולים במהלך השלב השני של המחקר והמשתתפים חולקו באקראי לגירוי בן דקה אחת, פעם ביום (3 חולים), גירוי של דקה אחת, ארבע פעמים ביום (4 חולים), או ללא גירוי (4 חולים) למשך 12 שבועות.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו אירועים חריגים חמורים על-רקע הטיפול או ההתקן. אירועים חריגים על-רקע הניתוח כללו תסמונת הורנר (חולה אחד) ושיתוק מיתר קול (חולה אחד), אשר חלפו ללא סיבוכים בעלי חשיבות קלינית. לא תועדו מקרי תמותה במהלך המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גירוי עצב הואגוס עם מכשיר מיניאטורי היה בטוח ונסבל היטב וכן הוביל להקלה בתסמינים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עמידה לטיפול. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר.

The Lancet Rheumatology, online July 28, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה