Rheumatoid Arthritis

האם רמות Paraoxonase מנבאות את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ומחלות ממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית? (J Rheumatol)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) עם רמות Paraoxonase גבוהות יותר תועד סיכון נמוך יותר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ומחלות ממאירות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Paraoxonase-1 (או PON-1) הינו אנזים הקשור ב-HDL המיוצר בעיקר בכבד ומופרש לדם. מעדויות קודמות עולה כי PON-1 הינו גורם המגן מפני טרשת עורקים ועשוי להיות מעורב בהתפתחות ממאירות וחסינות טבעית.

להערכת הקשר בין PON1 ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ומחלות ממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ב-Tofacitinib (קסלג’אנז) השלימו החוקרים ניתוח פוסט-הוק של שלושה מחקרים בשלב 2, שישה מחקרים בשלב 3 ושני מחקרי הארכה, שכולם הושלמו לפני אוקטובר 2017. החוקרים התמקדו בחולים שקיבלו לפחות מנה אחת של Tofacitinib במינון 5 מ”ג ו-10 מ”ג עם נתונים זמינים אודות רמות PON-1.

במסגרת המחקר הושלמה בדיקת גנוטיפ Q192R של PON-1 והושלמה הערכת פעילות מחלה ורמות CRP בכלל המשתתפים. אירועי בטיחות כללו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל אוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים קרדיווסקולאריים אחרים שהובילו למות החולה. עוד נבחנו שיעורי הימצאות מחלות ממאירות, למעט ממאירות עורית שאינה מלנומה.

הסקירה כללה 1,969 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שקיבלו טיפול ב-Tofacitinib. מהנתונים עולה כי גנוטיפ RR, בהשוואה לגנוטיפ QQ, לווה ברמות גבוהות יותר של Paraoxonase ורמות נמוכות יותר של Lactonase ו-Arulesterase (p<0.01).

מניתוח תלוי-זמן עלה קשר מובהק סטטיסטית בין עליה ברמות Paraoxonase לאורך זמן ובין סיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (p<0.001) ומחלות ממאירות (p=0.05). הקשרים הללו נותרו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון לגורמי סיכון אפשריים.

ממצאים אלו מעידים כי פעילות גבוהה יותר של Paraoxonase לאורך זמן מלווה בסיכון מופחת משמעותית לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים ומחלות ממאירות בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ב-Tofacitinib. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת PON-1 כסמן חדש להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות בחולים עם מחלת המפרקים

J Rheumatol, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה