Rheumatoid Arthritis

עליה תלוית במינון בהשפעה של טיפול בסטרואידים על הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Ann Rheum Dis)

טיפול בגלוקוקורטיקואידים מלווה בעליה תלוית-מינון ותלוית-משך טיפול בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases. מהממצאים עולהכי טיפול בפרדניזולון במינון יומי קטן מ-5 מ”ג אינו מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בגלוקוקורטיקואידים מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. עם זאת, קיימת מחלוקת באשר לשאלת מינון הסף ומשך הטיפול בסטרואידים המוביל לעליה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

במסגרת המחקר הנכחי בחנו החוקרים את ההשפעה לאורך זמן של טיפול בגלוקוקורטיקואידים ומינון הטיפול על הסיכון להיארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

מדגם המחקר כלל חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם מג’וריות, אשר נכללו במאגר נתונים בהונג קונג בין 2006 עד 2015 והיו במעקב עד שנת 2018. התוצא העיקרי היה הופעה ראשונה של סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי.

מדגם המחקר כלל 12,233 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם מעקב של 105,826 שנות-אדם ומשך מעקב ממוצע של 8.7 שנים.  לאורך תקופת המעקב, 860 חולים (7.0%) אובחנו עם סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי.

בניתוח תלוי-זמן ולאחר תקנון לערפלנים אפשריים, טיפול בפרדניזולון במינון יומי של 5 מ”ג ומעלה לווה בסיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, עם סיכון גבוה כפליים במודל המבוסס על שקיעת דם (יחס סיכון של 2.02, רווח בר-סמך 95% של 1.72-2.37) וסיכון מעט נמוך יותר במודל המבוסס על CRP (יחס סיכון של 1.87, רווח בר-סמך 95% של 1.60-2.18), בעוד שמינון יומי קטן מ-5 מ”ג לא לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לסיכון בהעדר טיפול בסטרואידים.

בחולים שטופלו בפרדניזולון יומי במינון של 5 מ”ג ומעלה, הסיכון להיארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עלה בהיקף של 7% בכל חודש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בגלוקוקורטיקואידים מלווה בעליה תלוית-מינון ותלוית משך טיפול בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים . מתן טיפול בסטרואידים במינון נמוך מאוד לא לווה בעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

Ann Rheum Dis, Sep 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה