Rheumatoid Arthritis

גורמים המנבאים התפתחות מחלת כליות כרונית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ביולוגי (Int J Rheum Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), מהן עולה כי למחלות רקע והשגת שליטה בפעילות מחלה דלקתית השפעה על הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית בחולים אלו תחת טיפול תרופתי ביולוגי או סינתטי-ממוקד.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את ההשפעה של טיפול ביולוגי או סינתטי-ממוקד וגורמים הקשורים בהתפתחות מחלת כליות כרונית ותמותה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בחולים עם מחלת כליות כרונית תחת טיפול ביולוגי/ממוקד-סינתטי.

מדגם המחקר כלל 2,141 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (79.4% נשים) ממאגר HUR-BIO. החולים סווגו לקבוצת חולים עם מחלת כליות כרונית וקבוצת חולים ללא מחלת כליות, אשר מחלת הכליות הכרונית סווגה לפי קצב הפינוי הגלומרולארי.

מחלת כליות כרונית תועדה ב-90 מבין 2,141 החולים עם דלקת מפרקים שגרונית (4.2%) תחת טיפול ביולוגי/סינתטי-ממוקד. במהלך המעקב לאחר התחלת טיפול תרופתי, 40 חולים (2.3%) פיתחו מחלת כליות כרונית.

בקבוצת החולים עם מחלת כליות כרונית, טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי TNF נבחר כטיפול ביולוגי/סינתטי-ממוקד מקו-ראשון ב-64.4% מהחולים, כאשר Etanercept היה המוביל ב-31 חולים (34.4%).

מניתוח רב-משתני עלה כי גיל החולה בעת התחלת הטיפול, מדד DAS-28-ESR בביקור האחרון, עמילואידוזיס, יתר לחץ דם והיסטוריה של עישון נקשרו כולם עם הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ביולוגי/סינתטי-ממוקד.

שיעורי התמותה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ומחלת כליות כרונית עד לפרוץ מגפת הקורונה עמדו על 15.41 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, זאת בהשוואה לשיעורי תמותה של 85.9 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל לאחר המגפה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לתחלואה נלווית והשגת שליטה בפעילות דלקת מפרקים שגרונית השפעה על הסיכון למחלת כליות כרונית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול ביולוגי וטיפול סינתטי-ממוקד. למרות שלא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה בין חולים עם מחלת כליות כרונית ואלו ללא מחלת כליות כרונית, שיעורי התמותה הכוללים עלו לאחר מגפת הקורונה בשתי הקבוצות. 

Int J Rheum Dis, Dec 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה