Rheumatoid Arthritis

גורמי סיכון להפרעות פסיכיאטריות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Int J Rheum Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת הסיכון להפרעות פסיכיאטריות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) המתחילים טיפול תרופתי כנגד מחלת המפרקים, כאשר גיל מתקדם, רמת הכנסה נמוכה, סוכרת וטיפול בסטרואידים או ציקלוספורין לוו בסיכון מוגבר להפרעות מצב רוח, בעוד שהתחלת טיפול ב-Tocilizumab (אקטמרה), Abatacept (אורנסיה) או תכשירים סינתטיים ממוקדים לוותה בסיכון מופחת להפרעות אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבריאות הנפשית הינה סוגיה חשובה בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעה של טיפול תרופתי ביולוגי או טיפול סינתטי-ממוקד בחולים אלו. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההיארעות והגורמים הקשורים עם הפרעות מצב רוח בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהחלו טיפול ביולוגי או סינתטי-ממוקד.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Health Insurance Research Database מטאיוואן בשנים 2001 עד 2020 לזיהוי חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שהחלו טיפול ביולוגי או סינתטי-ממוקד כנגד מחלת המפרקים.

התוצא העיקרי היה הופעה חדשה של תחלואה פסיכיאטרית, כולל חרדה והפרעות מצב רוח. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמים הקשורים עם תחלואה פסיכיאטרית.

מדגם המחקר כלל 10.852 חולים, מהם 7,854 חולים שטופלו במעכבי TNF, 1,693 חולים שטופלו בתכשירים ביולוגיים אחרים ו-1,305 חולים שטופלו בתכשירים סינתטיים-ממוקדים.

מהנתונים עולה כי 13.62% מהחולים פיתחו הפרעה פסיכיאטרית, עם שיעורי היארעות של 4,054 מקרים ל-100,000 שנות-אדם. באלו שטופלו ב-Tociilizumab (יחס סיכון מתוקן של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.82), Abatacept (יחס סיכון מתוקן של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.86), או תכשירים סינתטיים-ממוקדים (יחס סיכון מתוקן של 0.58, רווח בר-סמך 95% של 0.47-0.73) תועד סיכון מופחת להפרעה פסיכיאטרית, בהשוואה לאלו שטופלו במעכבי TNF.

מהנתונים עולה עוד כי גיל מתקדם, רמת הכנסה נמוכה, אבחנה של סוכרת, טיפול בציקלוספורין ושימוש בסטרואידים לוו בסיכון מוגבר להיארעות הפרעות פסיכיאטריות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר מבוסס-אוכלוסייה בחן את ההיארעות והגורמים הקשורים עם הסיכון לתחלואה פסיכיאטרית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול תרופתי ביולוגי או סינתטי-ממוקד. ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בתשומת לב של הצוות המטפל להפרעות פסיכיאטריות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Int J Rheum Dis, Dec 7, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה