Safety & Risk Management

שילוב NSAIDS עם תרופות להורדת לחץ דם עלול לגרום לפגיעה חריפה בכליות (Mathematical Biosciences)

כליות שתן

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מאמר חדש שפורסם ב- Mathematical Biosciencesמראה כי חולים המשלבים שימוש במשתן ובמעכבי מערכת רנין-אנגיוטנסין (RAS) עם תרופה נוגדת דלקת לא סטרואידית (NSAID) עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח פגיעה חריפה בכליות (AKI). המחקר בחן גם גורמי סיכון הקשורים להשפעה של טיפול משולש עם תרופות אלו על AKI.

במחקר קודם, טיפול משולש עם משתן, מעכב RAS ו-NSAID היה קשור לסיכון מוגבר של 31% ל-AKI, ביחס למשתנים ומעכבי RAS בלבד. עם זאת, הגורמים לפיתוח AKI בחלק מהמטופלים לא היו ברורים. כדי להבין טוב יותר את המנגנון שבאמצעותו טיפול משולש מגביר את הסיכון ל-AKI החוקרים השתמשו במודלים חישוביים כדי לאמוד אינטראקציות בין שימוש בו-זמני של משתן, מעכב RAS ו-NSAID. הם זיהו התייבשות ורגישות גבוהה לטיפול תרופתי כגורמים תורמים מרכזיים להתפתחות של AKI.

סימולציות המודל שלהם העלו כי צריכת מים נמוכה, התגובה המיוגנית (כלומר, התגובה הרפלקסית של העורקים לשינויים בלחץ הדם כדי לשמור על זרימת דם עקבית), ורגישות לתרופות “עלולות לגרום לחולים עם יתר לחץ דם לפתח AKI“, הם כותבים למדסקייפ. בהיעדר גורמי סיכון נוספים, לא הייתה אינדיקציה לסיכון מוגבר ל-AKI כאשר משולבים מעכבי ACE ו-NSAID. לעומת זאת, כאשר משולבים מעכב ACE, משתן ו-NSAID, מנגנוני ויסות לחץ דם קריטי וקצב סינון גלומרולרי (GFR) מופסקים בו זמנית, כך על פי ממצאי המחקר.

החוקרים מצפים, אם כן, שמטופלים בעלי יתר לחץ דם יוכלו לעמוד בטיפול משולש, בהיעדר גורמים מחמירים אלה.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Mathematical Biosciences

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה