SARS & Coronavirus

ארגון הבריאות העולמי דוחק בסין לספק מידע לגבי עלייה בתחלואה נשימתית דמוית דלקת ריאות בילדים בצפון המדינה (הודעת WHO)

ארגון הבריאות העולמי פנה לרשויות בסין בבקשה לקבל מידע אפידמיולוגי וקליני בשל דיווחים על עליה גדולה בתחלואה נשימתית ובשל מקרים של דלקת ריאות בילדים במדינה.

מוקדם יותר החודש, ב-13 לנובמבר, הרשויות בסין דיווחו באופן רשמי לציבור על עליה בהירעות של מחלות נשימה בסין; הרשויות ייחסו את העליה בהסרה של מגבלות חמורות בשל נגיף ה-COVID-19 ובתפוצה של פתוגנים הדומים לשפעת, חיידק ה-mycoplasma pneumoniae הפוגע בעיקר בילדים, נגיף ה-RSV, וכן SARS-CoV-2.

לפני כשלושה ימים, ב-21 לנובמבר, פורסמו דיווחים בתקשורת בסין ובעולם על מקבצי דלקת ריאות לא מאובחנת בילדים בצפון סין. לפי הודעה רשמית שפרסם ארגון הבריאות העולמי, טרם התברר האם מקרים אלה קשורים לעליה הכללית בתחלואה נשימתית שדווחה על ידי הרשויות.

המידע שביקש הארגון מהרשויות בסין כולל תוצאות מעבדה של ממצאים שבדקו את הילדים שנדבקו בדלקת ריאות, כמו גם מידע על תפוצת נגיפים ופתוגנים מוכרים כמו שפעת, RSV, SARS-CoV-2, RSV ו- mycoplasma pneumoniae. ארגון הבריאות העולמי ביקש בנוסף מרשויות סין לדווח לו מה העומס כרגע על מערכת הבריאות במדינה. בהודעתו, מסר ארגון הבריאות העולמי שהוא עומד בקשר עם חוקרים ורופאים בסין.

עד שיתקבל מידע נוסף, מתריע הארגון כי על החיים בסין לנקוט באמצעים להוריד תחלואה נשימתית ולהתחסן, לשמור מרחק בציבור, להשאר בבית במידה ומרגישים חולים, להבדק לתחלואה נשימתית ולקבל מענה רפואי במידת הצורך. הארגון חוזר להמליץ על חבישת מסיכה לפי הצורך, שמירה על אוורור ראוי ורחיצת ידיים שוטפת.

להודעת ארגון הבריאות העולמי (WHO)

בכתבה ב-NEW YORK TIMES נכתב כי רופאים בסין מדווחים כי גל התחלואה השנה חמור יותר מאלה בשנים שעברו. עוד דווח על עומס ותורים גדולים מהרגיל בבתי חולים לילדים בסין. הדיווחים מעידים על עליה באשפוזים של ילדים עם תחלואה דמוית דלקת ריאות, ללא זיהוי של מקור המחלה. בכתבה ב-NYT מציינים כי למשל, במקרה אחד של בית חולים בפרובינצית Anhui, ביצע רופא 67 הליכי ברונכוסקופיה ביום לעומת 10 ביום רגיל. בצפון סין נרשמו דיווחים בתקשורת המקומית כי במרפאות ילדים ראו עליה של פי 3 בביקורים ביחס לתקופה המקבילה דאשתקד, בזמן שמגבלות הקורונה עדיין עמדו. לפי הדיווחים, בין 30-40% מהילדים אובחנו עם mycoplasma pneumoniae.

בכתבה מובאים דבריהם של כמה מומחים המנסים להרגיע את החששות, מפני כרגע לא נראה שהעליה בתחלואה היא סיבה לדאגה; על פניו תסמיני דלקת ריאות לא מאובחנים אינם מעידים בפני עצמם על פתוגן חדש והם שכיחים למדי – האבחון תלוי במעקב ובזמינות של בדיקות ספציפיות. גם במדינות נוספות דווחה עליה במחלות מדבקות לאחר הסרת מגבלות COVID. עם זאת, כולם מצביעים על הצורך בבדיקות נוספות כדי להאיר ולספק מידע לגבי המקרים הלא מאובחנים, ובמקרה הנוכחי בבדיקה של הילדים החולים כעת, ורק אם באופן חוזר הבדיקות יהיו שליליות לנגיפים או הפתוגנים המוכרים, זה עלול להצביע על פתוגן חדש. המומחים מצביעים כי החשש המשמעותי מפני חוסר בשקיפות של סין לגבי הענין. ב-NYT מזכירים כי במהלך התפרצות ה-SARS ב-2003 וקוביד בתחילת 2020, הרשויות טייחו את המקרים המוקדמים, ולא נענו לבקשות מידע של ארגוני בריאות מחוץ למדינה, כולל ה-WHO. הרשויות בסין לא נענו גם כעת באופן ציבורי לבקשת ה-WHO, והפיצו הודעות מרגיעות באמצעי התקשורת המקומיים. כאמור, הנרטיב הרשמי של הרשויות בסין היא שהעליה הזו קשורה להסרת המגבלות הקשוחות בשל COVID-19 לאחר שלוש שנים; מגבלות ששמרו על תפוצה נמוכה מהרגיל של תחלואה דמוית שפעת בחורף. סין טוענת למעשה כי התחלואה חזרה לרף הנורמלי לעונה ולא מדובר בעליה משמעותית.

לכתבה ב-NYT

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה