Schizophrenia

סיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי בחולי סכיזופרניה (JACC Clin Electrophysiol)

בחולים צעירים עם סכיזופרניה סיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, כאשר גורמים ביו-פסיכו-סוציאליים הקשורים לבידוד חברתי עשויים להשפיע על נטל גורמי הסיכון למחלות לב באוכלוסיית חולים זו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC Clinical Electrophysiology.

מדובר במחקר הראשון להערכת ההשפעה של גורמים ביו-פסיכו-סוציאליים דוגמת בידוד חברתי על הקשר בין סכיזופרניה ודום לב באופן ספציפי, אך מהממצאים עולה כי לגורמים אלו מרכיב חיוני בקשר זה.

להערכת ההבדלים במאפיינים של חולים עם וללא סכיזופרניה בכל הנוגע לסיכון למוות לבבי פתאומי, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 579 חולים בגילאי 15-50 שנים עם ובלי ההפרעה הפסיכיאטרית שחוו דום לב פתאומי ונכללו במאגר נתונים באוסטרליה. הם התבססו על מקרים שהופנו לשירותי ניתוח לאחר המוות להערכה בין אפריל 2019 ועד אפריל 2021.  עוד נבחנה היסטוריית הטיפול התרופתי ודו”ח רעלים לאחר המוות לזיהוי חולים שנטלו תרופות שהובילו להארכת מקטע QTc.

מהנתונים עולה כי בחולים עם סכיזופרניה תועדה שכיחות גבוהה יותר של עישון (46.2% לעומת 23%, p<0.0001), צריכת אלכוהול רבה (32.3% לעומת 21.4%, p=0.05) ונטילת תרופות העלולות להביא להארכת מקטע QTc (69.2% לעומת 17.9%, p<0.0001) בהשוואה לחולים ללא סכיזופרניה.

עוד עולה מהנתונים כי בחולי סכיזופרניה תועד סיכוי נמוך יותר להופעת דום לבבי פתאומי בזמן פעילות גופנית (0% לעומת 6.4%, P=0.04), בהשוואה לאלו ללא סכיזופרניה.

בחולים עם ההפרעה הפסיכיאטרית תועדו שיעורים נמוכים יותר של דום לב בנוכחות עדים (6.2% לעומת 23.5%, p<0.0001) ושכיחות גבוהה יותר של מקרים שנמצאו בזמן עדות לאסיסטולה (92.3% לעומת 73.3%, p<0.0001) ושכיחות גבוהה יותר של עדות להרקבות לאחר המוות (41.2% לעומת 26.4%, P=0.05) והשלמת בדיקה לאחר המוות (93.8% לעומת 82.5%, p=0.04) בהשוואה לאלו ללא סכיזופרניה.

אחד הממצאים החדשים במחקר נגע לכך שבחולי סכיזופרניה תועד סיכוי גבוה יותר לאבחנה של קרדיומיופתיה לא-איסכמית (29.2% לעומת 18.1%, P=0.04) בהשוואה לחולים ללא סכיזופרניה.

החוקרים כותבים כי סיכויי ההישרדות הטובים ביותר של חולים עם דום לב פתאומי תועדו באלו שעברו החייאת לב-ריאה וטיפול במכת חשמל. העובדה שדום לב ללא עדים היה נפוץ יותר בחולי סכיזופרניה והבידוד הממושך של חולים רבים ככל הנראה תרמו לשיעור הגבוה של מקרי תמותה באוכלוסייה זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולי סכיזופרניה סיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי וחולים אלו מהווים 11% מהחולים הצעירים עם מוות לבבי פתאומי, כאשר בידוד חברתי תואר לעיתים קרובות באלו שחוו סיבוך מסכן-חיים זה.

JACC Clin Electrophysiol, April 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה