Skin Cancer

“התזת ספריי הגנה מהשמש לא מגיעה למאית מההגנה הדרושה”- דיון בנושא סרטן העור בוועדת הבריאות של הכנסת

SUN BURN SUN SPRAY SKIN CANCER

בדיון שהתקיים היום (ג’) בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא סרטן העור בישראל, התריעה מנכ”לית העמותה הישראלית לסרטן העור, ענבל תובל, כי התזת ספריי הגנה מהשמש “לא מגיעה למאית ההגנה הדרושה”, כדבריה.

משפיענית הרשת והמדענית דקל ורד כץ אמרה: “החוק אינו מחייב לציין על גבי התכשיר כמה ממנו צריך למרוח על מנת לקבל את ההגנה הרשומה עליו – יש כאלה שמורחים מעט מדי וכך הם אינם מוגנים. בנוסף, חברות משווקות תכשירי הגנה עם מקדם שיזוף, זאת ממש הטעייה צרכנית. אנשים חושבים שהם מוגנים אם הם משתמשים בתכשירים כאלה”.

על כך השיבה מנהלת יחידת התמרוקים במשרד הבריאות, אסתי כהנא: “עדיף שיהיה שמן עם מקדם הגנה, מאשר שישתמשו בשמנים בלי הגנה בכלל. גם אם יש קצת הגנה, זה עדיף מכלום. לא הסכמנו לרשום מוצרים שהם שמן שיזוף בלבד”.

מ”מ יו”ר הוועדה, ח”כ טטיאנה מזרסקי: “סרטן העור הוא מהשכיחים בישראל. בכל שנה נפטרים כ- 200 איש מהמחלה, בגלל היותה של ישראל שטפת שמש. מבקר המדינה פרסם כבר בשנת 2014 דו”ח מפורט ובו פעולות שבאמצעותן אפשר למנוע את המחלה והתפשטותה. בשנה שעברה, בדיון של ועדת הבריאות בכנסת, הודיע משרד הבריאות כי הוא לוקח על עצמו להוביל תכנית לאומית עקבית ומתמשכת למלחמה בסרטן העור, אולם התקיימה רק ישיבה אחת בנושא עד כה”. ח”כ מזרסקי הודיעה למשרד הבריאות כי עליו לדווח לוועדה בעוד חודשיים על התקדמות התכנית. בנוסף ציינה כי תכשירי ההגנה יקרים מאוד ואוכלוסיות נזקקות מתקשות לרכוש אותם.

מנהלת קשרי ממשל במשרד הבריאות, מירי כהן: “התכנית היא רב משרדית וצריכה להיות משותפת לכלל משרדי הממשלה. אנחנו רוצים לקבוע את ההנחיות, וכל משרד יוביל את הדברים הרלוונטים לו באופן עצמאי”. כהן העלתה את האפשרות להוסיף את תכשירי ההגנה מפני קרינת השמש לסל הבריאות.

מנהלת מחלקת הסברה באגודה למלחמה בסרטן, דנה פרוסט, קראה להרחיב את שעות פעילות שירותי ההצלה בחופי הים, כדי לעודד שהייה בחופים בשעות בהם קרינת השמש נמוכה.

ממסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת שכתב ד”ר רוני בלנק עולה כי:

• בישראל אין בדיקת סקר בכלל האוכלוסיה לאיתור מלנומה
• הרישום הלאומי לסרטן בישראל לא אוסף נתונים על סרטן עור שאינו מלנומה, למרות שהוא מהווה כ- 80% מהמקרים החדשים של סרטן העור מדי שנה. לכן יש הערכת חסר של התחלואה
• בסוף שנת 2020 חיו בישראל 8,195 אנשים עם מלנומה (אשר אובחנו מאז שנת 2016)
• בשנת 2020 אובחנו 1,786 חולים חדשים עם מלנומה (5.8% ממקרי הסרטן החדשים שאובחנו באותה שנה)
• בשנת 2020 נפטרו 192 חולים ממלנומה (כ- 1.6% מהנפטרים מסרטן בשנה זו)

ההודעה באדיבות דוברות הכנסת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה