Sleep Apnoea

היענות לטיפול במכשיר CPAP עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי היענות גבוהה לטיפול במכשיר CPAP (או Continuous Positive Airway Pressure) בהיקף של לפחות ארבע שעות ביום עשויה להפחית את הסיכון לסיבוכים לבביים וצרברווסקולאריים במסגרת מניעה שניונית בחולים עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית ואבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה.

להערכת ההשפעה של היענות טובה למכשיר CPAP על מניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם, החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה נתוני מטופלים משלושה מחקרים אקראיים להערכת התוצאות של טיפול במכשיר CPAP.

התוצא העיקרי היה משלב של סיבוכים לבביים מג’וריים ואירועים צרברווסקולאריים.

מדד AHI (או Apnea-Hypopnea Index) הממוצע עמד על 31.2 אירועים בשעה וב-71% מהמשתתפים היה ידוע על אבחנה של יתר לחץ דם. מדדי דום נשימה חסימתי בשינה היו דומים בקרב משתתפים בזרוע טיפול ב-CPAP ואלו שלא טופלו ב-CPAP. בסופו של דבר, מחצית מהמדגם (50.1%) טופלו ב-CPAP, עם היענות ממוצעת של 3.1 שעות ביום ושיעורי היענות טובה עמדו על 38.5%.

לאורך מעקב ממוצע של 3.25 שנים, הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים ואירועים צרברווסקולאריים היה דומה בין מטופלים ב-CPAP ואלו שלא טופלו במכשיר (יחס סיכון של 1.01, p=0.94); עם זאת, מניתוח התוצאות תחת-טיפול עלה כי היענות טובה למכשיר CPAP, בהשוואה להיענות ירודה, לוותה בסיכון מופחת לסיבוכים אלו (יחס סיכון של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.52-0.92).

שימוש נכון במכשיר CPAP מעכב את המנגנונים הקשורים בהתפתחות טרשת עורקים ואת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים, מפחית טונוס סימפתטי, מבקר מטבוליזם, מפחית עקה חמצונית, קרישיות-יתר וכדומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הקפדה על שימוש במכשיר CPAP במשך לפחות ארבע שעות בלילה לוותה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם במסגרת מאמצי מניעה שניונית בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית קודמת.

JAMA, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה