Sleep Apnoea

דום נשימה חסימתי בשינה עלול לעודד אובדן עצם מוקדם (BMC Pulm Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Pulmonary Medicine עולה כי במבוגרים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה מדדי אובדן עצם מוקדם גבוהים יותר משמעותית בהשוואה לאלו עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה קלה או בינונית ובהשוואה לביקורות.

מדגם המחקר כלל 90 גברים בגילאי 30-59 שנים שטופלו במרכז שינה אחד בין אוגוסט 2017 ועד פברואר 2019; הגיל הממוצע עמד על 47.1 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 25.7 ק”ג/מ2. מבין המשתתפים במחקר, 25 אובחנו עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה, 21 אובחנו עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה בינונית, 34 אובחנו עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה חמורה ו-10 ביקורות היו ללא דום נשימה בשינה.

הערכת אובדן עצם התבססה על בדיקת HR-pQCT ודגימות דם. החוקרים אספו נתונים אודות סמני שחלוף עצם מטבוליים ודלקתיים, כמו גם מדדי עצם גיאומטריים, מדדי מיקרו-מבנה של העצם ומדדי צפיפות עצם.

מהנתונים עולה כי שטח קורטקס הטיביה בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה היה גדול יותר משמעותית בהשוואה לאלו עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה ובינונית (p=0.06 ו-p=0.048, בהתאמה).

ממצאי המחקר מעידים על מדדי vBMD (או Volumetric Bone Mineral Density) נמוכים יותר משמעותית בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה לעומת ביקורות והבדלים משמעותיים בין קבוצות החולים עם הפרעת הנשימה בשינה, כמו גם מדדי Meta Trabecular vBMD, עובי טרבקולרי ועובי קורטיקאלי.

הבדלים במיקרו-מבנה של העצם בין חולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ובין ביקורות היו בולטים במיוחד בהערכת עובי טרבקולרי ועובי קורטיקאלי.

לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי שחלוף עצם או סמנים דלקתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר לאובדן עצם מוקדם בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה. הם קוראים להשלמת מחקר גדול יותר במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הקשר בין הפרעת הנשימה בשינה ובין אוסטיאופורוזיס.

BMC Pulm Med, Jan 11, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה