Sleep Apnoea

מה בין תסמיני עין יבשה וחומרת כאב עיני ובין הפרעות שינה? (BMJ Open Ophthalmol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ Open Ophthalmology עולה קשר הדוק יותר בין תסמיני מחלת עין יבשה ובין הפרעות שינה מאשר הממצאים בבדיקה הגופנית, אם כי דלקת ואיכות בלוטות המייבומיאן נקשרו עם איכות שינה סובייקטיבית.

מחקר החתך כלל 141 יוצאי צבא (גיל ממוצע של 56 שנים; 87% גברים) ממרפאת Miami Veterans Affairs אשר השלימו הערכה של המשטח העיני, השלימו שאלונים אודות חומרת תסמיני עין יבשה ועברו הערכה של איכות השינה באמצעות מדד Pittsburgh Sleep Quality Index.

מהתוצאות עולה כי 76% מהמשתתפים דיווחו על תסמיני עין יבשה בדרגה קלה או חמורה יותר. החוקרים מדווחים על קורלציה משמעותית יותר בין מדדי שינה ובין תסמינים עיניים לעומת סימני עין יבשה, כאשר הקשר הבולט ביותר זוהה בין מדד Ocular Surface Disease Index והפרעות שינה (p<0.0005). מבין סימני עין יבשה, דלקת משטח עיני ואיכות בלוטות מייבומיאן נקשרו עם איכות שינה סובייקטיבית (p=0.03).

מבין כלל מדדי השינה שנבחנו במחקר, הפרעות שינה נקשרו באופן ההדוק ביותר עם תסמיני עין יבשה, כאב עיני והפרעה בהתכנסות, בעוד שסימני קרע ופגיעה במשטח עיני נקשרו באופן פחות משמעותי עם השינה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חומרת תסמינים עיניים, כפי שנקבע לפי שאלוני כאב ועין יבשה ובין כל המרכיבים של איכות השינה, למעט שימוש בתרופות לשינה. הערכת תסמיני עין יבשה והפרעות שינה בשלב מוקדם עם האבחנה עשויה לסייע בהפחתת בעיות שינה ובשיפור נלווה של המצב הנפשי.

BMJ Open Ophthalmol, Jan 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה