Sport Medicine

שילוב חוסר פעילות גופנית עם איכות שינה לקויה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה (Br J Sports Med)

הליכה פעילות גופנית

הקפדה על פעילות גופנית בהיקף המומלץ הנחיות, או מעבר לכך, עשויה לגבור על הסיכונים הבריאותיים החמורים הקשורים באיכות שינה ירודה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שחוסר פעילות גופנית ושינה לקויה נקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה, ההשפעה המשולבת של שני אלו אינה ידועה. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר המשותף בין פעילות גופנית ושינה ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה והסיכון לתמותה מסיבות ספציפיות.

מדגם המחקר כלל 380,055 משתתפים בגיל ממוצע של 55.9 שנים (55% נשים) ממאגר UK Biobank. רמת פעילות גופנית בתחילת המחקר סווגה כגבוהה, בינונית, נמוכה, או ללא כל פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-גבוהה. איכות השינה סווגה כבריאה, בינונית ולקויה על-בסיס מדד שינה שהם פיתחו והתבסס על כרונוטייפ, משך שינה הולם (7-8 שעות/יום), העדר נדודי שינה תדירים, העדר נחירות והעדר ישנוניות במהלך היום. בהתאם, החוקרים בחנו 12 שילובים שונים של פעילות גופנית ואיכות שינה ובחנו את הסיכון לתמותה מכל-סיבה, מחלות לב וכלי דם וסוגים שונים של מחלות לב וכלי דם (מחלת לב כלילית, אירוע מוחי המורגי, אירוע מוחי איסכמי), כמו גם את הסיכון למחלות ממאירות באופן כללי ולסרטן ריאות באופן ספציפי.

לאחר מעקב ממוצע של 11.1 שנים, מדדי שינה הדגימו קשר מנה-תגובה עם תמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ותמותה עקב אירוע מוחי איסכמי. בהשוואה למשתתפים שהקפידו על פעילות גופנית ושינה בריאה (קבוצת ייחוס), אלו שלא עסקו כלל בפעילות גופנית בעצימות מתונה-עד-גבוהה ודיווחו על איכות שינה לקויה היו בסיכון הגבוה ביותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.82), תמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.67, רווח בר-סמך 95% של 1.27-2.19), כלל מחלות ממאירות (יחס סיכון של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.18-1.77) וסרטן ריאות (יחס סיכון של 1.91, רווח בר-סמך 95% של 1.30-2.81).

הקשר בין איכות שינה לקויה ובין הסיכון לכלל הסיבוכים, למעט אירוע מוחי, היה גבוה יותר באלו שלא הקפידו על פעילות גופנית.

ממצאי המחקר מעידים כי חוסר פעילות גופנית עשויה להגדיל את הסיכון לתמותה מוקדמת על-רקע איכות שינה לקויה באופן סינרגיסטי ומנגד, הקפדה על פעילות גופנית בהתאם להמלצות מנעה את מרבית הסיכונים הכרוכים באיכות שינה לקויה.

Br J Sports Med. Published online June 29, 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה