Thyroid Cancer

הקשר בין ריכוז יוד בשתן ובין הסיכון לממאירות פפילארית של בלוטת התריס (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר חיובי בין הריכוז בשתן של יוד מתוקן לקריאטינין ובין הסיכון לממאירות פפילארית של בלוטת התריס, בפרט בגברים ונשים מתחת לגיל 45 שנים.

מחקרים קודמים להערכת הקשר בין צריכת יוד בתזונה ובין הסיכון לממאירות פפילארית של בלוטת התריס דיווחו על תוצאות סותרות. כעת ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ריכוז יוד בשתן, המשמש כסמן לצריכה תזונתית של יוד, ובין הסיכון לסרטן בלוטת התריס לפי גיל ומין באזור עם צריכת יוד מספקת.

החוקרים מסאול בדרום קוריאה השלימו מחקר מקרה-ביקורת מבוסס בית חולים, אשר כלל 492 מקרים של אבחנה חדשה של ממאירות פפילארית של בלוטת התריס ו-595 ביקורות.

בהשוואה לרבעון התחתון של הריכוז בשתן של יוד מתוקן לקריאטינין (פחות מ-159.3 מק”ג לגרם קריאטינין), ברבעון העליון (1,037.3 מק”ג לגרם קריאטינין) תועד סיכון מוגבר לממאירות פפילארית של בלוטת התריס (יחס סיכויים של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 1.04-2.13), בעיקר באלו מתחת לגיל 45 שנים (p=0.01), בהשוואה לאלו בגילאי 45 שנים ומעלה (p=0.48).

בקרב צעירים מתחת לגיל 45 שנים זיהו החוקרים קשר חיובי בין ריכוז יוד מתוקן לקריאטינין בשתן ובין הסיכון לממאירות פפילארית של בלוטת התריס הן בגברים (רבעון עליון מול תחתון, יחס סיכויים של 4.27, רווח בר-סמך 95% של 1.14-18.08) והן בנשים (יחס סיכויים של 1.97, רווח בר-סמך 95% של 1.04-3.78).

בקרב מבוגרים בגילאי 45 שנים ומעלה לא זיהו החוקרים קשר בגברים או בנשים בין הריכוז בשתן של יוד מתוקן לקריאטינין ובין הסיכון לממאירות פפילארית של בלוטת התריס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לממאירות פפילארית של בלוטת התריס בגברים ונשים צעירים עם ריכוז גבוה של יוד בשתן.

Sci Rep, Feb 4, 2023

2 תגובות
  1. נועה סילבצקי
    נועה סילבצקי אומר:

    משפט הסיכום כתוב הפוך למיטב הבנתי: “ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לממאירות פפילרית באנשים צעירים עם ריכוז נמוך של יוד בשתן”- צריך להיות: עם ריכוז גבוה של יוד בשתן.
    הרי הקשר הוא קשר חיובי בין ריכוז היוד בשתן לבין הסיכון לממאירות, ולא קשר הפוך.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה