Thyroid Cancer

תוצאות מבטיחות לאבלציה כנגד גידולים מממאירים קטנים בבלוטת התריס (מתוך כנס ה-AACE)

אבלציה מסוג RFA (או Radiofrequency Ablation) בטוחה ויעילה לטיפול במיקרו-קרצינומה פפילארית של בלוטת התריס, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association of Clinical Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממאירויות פפילאריות של בלוטת התריס בגודל עד 1 0מ”מ מהוות את הסוג הנפוץ ביותר של סרטן בלוטת התריס, כאשר שיעורי ההיארעות מצויים במגמת עליה. ממאירויות קטנטנות אלו הן לרוב אינדולנטיות ובעלות פרוגנוזה מצוינת.

החוקרים מדווחים על שמונה חולים אשר טופלו במאיו קליניק בין יולי 2020 ועד פברואר 2023. כל החולים אובחנו עם קרצינומה פפילארית של בלוטת התריס, אשר אושרה בבדיקה ציטולוגית, כאשר מדובר היה בנגעים יחידים ללא גרורות לקשריות לימפה. לכל החולים הוצא אפשרות RFA כחלופה לניתוח או מעקב פעיל.

מדגם המחקר כלל 7 נשים וגבר אחד (גיל ממוצע של 53 שנים), כולם עם תפקוד תריס תקינים בתחילת הדרך, כאשר שניים היו תחת טיפול בהורמוני תריס. הקוטר הממוצע של הקשריות עמד על 9.5 מ”מ והנפח הממוצע עמד על 0.3 מ”ל.

בששת המקרים הראשונים, הפרוצדורה הושלמה תחת הרדמה כללית; טשטוש עמוק שימש בחולה הבא וטשטוש מתון שימש בחולה האחרון.  גודל קצה המחט עמד על 10 מ”מ בחמישה מקרים ו-7 מ”מ בשלושה מקרים. עוצמת גלי הרדיו נעה בין 25-45 וואט וחציון משך האבלציה עמד על 6 דקות (טווח 2-14.5 דקות). החולים לרוב נשארו ביחידה למשך חצי שעה נוספת, לכן מדובר בפרוצדורה מהירה והחולה משתחרר לביתו באותו יום.

לאחר הפרוצדורה, אזור האבלציה גדל במהלך 3-6 החודשים הראשונים מאחר והאבלציה ניתנה לאזור מעבר לשולי הגידול בניסיון להבטיח שוליים נקיים, בדומה לנעשה בניתוח. לאחר 18 חודשים, שטח האבלציה התכווץ ונעלם.

כל החולים נותרו עם תפקודי תריס מאוזנים לאחר 18-24 חודשים, לא תועדו מקרים של אדנופתיה צווארית והחולים לא נדרשו להתערבות נוספת.

במהלך הפרוצדורה או לאחריה לא תוארו אירועים חריגים משמעותיים. חלק קטן מהחולים התלונן על אודם ותחושת צריבה סביב אזור הפרוצדורה, אך תלונות אלו חלפו עם משככי כאבים ללא מרשם רופא.

החוקרים קוראים להשלים מעקב ממושך יותר לזיהוי מקרים של הישנות.

מתוך כנס ה-AACE

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה