Thyroid Cancer

שיעורי הישנות נמוכים מאוד בחולים עם סרטן ממוין של בלוטת התריס ותגובה מצוינת לטיפול (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם ממאירות ממוינת היטב של בלוטת התריס עם תגובה מצוינת לטיפול ראשוני וללא מעורבות קשריות לימפה, שיעורי הישנות הממאירות נמוכים מאוד ואף ניתן לשחררם ממעקב אונקולוגי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בספרות הרפואית נתונים סותרים אודות שיעורי הישנות ממאירות ממוינת של בלוטת התריס. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שכיחות הישנות אמיתית וגורמי סיכון לחזרת המחלה בחולים עם ממאירות ממוינת היטב של בלוטת התריס ותגובה מצוינת לטיפול ראשוני.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 2,302 חולים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס ותגובה מצוינת לטיפול ראשוני, אשר טופלו לאורך 24 שנים במרכז יחיד. החוקרים בחנו את שיעורי הישנות הגידול ואת שיעורי ההישנות המצטברים. בנוסף, הושלם ניתוח נתונים לזיהוי גורמי סיכון להישנות ממאירות פפילארית של בלוטת התריס.

מבין כלל החולים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס, ב-32 חולים (1.4%) תועדה הישנות של הממאירות. חולים עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס עם הישנות לאורך המעקב היו צעירים יותר (P=0.0182), עם גידול גדול יותר (p=0.0013), גרורות לקשריות לימפה (p=0.0013), כריתה לא-מלאה (p=0.0446), דרגת סיכון גבוהה יותר לפי סיווג ATA (p=0.0002) ושיעור גבוה יותר של טיפול ביוד רדיואקטיבי (p=0.0203).

שיעורי הישנות מצטברים עמדו על 1.2% לאחר 5 שנים מהניתוח, 1.9% לאחר 10 שנים, 2.5% לאחר 15 שנים, 2.9% לאחר 20 שנים ו-2.9% לאחר 24 שנים מההתערבות הניתוחית.

שיעורי ההישנות המצטברים לפי הסוג ההיסטולוגי היו הגבוהים ביותר עם ממאירות בדרגת התמיינות נמוכה של בלוטת התריס, עם שיעורים נמוכים יותר במקרים של גידול אונקוציטי או ממאירות פוליקולארית של בלוטת התריס. השיעורים הנמוכים ביותר תועדו בקרב חולים עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס.

מרבית מקרי ההישנות תועדו במהלך חמש השנים הראשונות למעקב.

האמצעי היעיל ביותר לזיהוי הישנות מקומית הייתה בדיקת אולטרה-סאונד עם ניקור והכלי הטוב ביותר לזיהוי גרורות מרוחקות הייתה בדיקת FDG/PET.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הישנות אמיתית נדירה מאוד בחולים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס. בחולים עם סרטן פפילארי של בלוטת התריס עם תגובה מצוינת לטיפול וללא מעורבות קשריות לימפה, אין צורך במעקב אונקולוגי. מנגד, בחולים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס עם מעורבות קשריות לימפה, יש מקום להמשך מעקב גם אם הושגה תגובה מצוינת לטיפול.

J Clin Endocrinol Metab, Sep 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה