Transplantation

יתרונות טיפול במטפורמין במושתלי כליה (Am J Kid Dis)

בקרב מושתלי כליה תתכן תועלת לטיפול במטפורמין לאור עדויות חדשות המצביעות על סיכון מופחת לתמותה של חולים אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Kidney Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר והשתלת כליה אינה מהווה ריפוי מלא של התפקוד הכלייתי וחולים אלו נדרשים למגוון רחב של תרופות, כולל תרופות לדיכוי חיסוני, נדרשת תשומת לב רבה למתן תרופות למושתלי כליה. עם זאת, העדויות אודות השימוש במטפורמין באוכלוסייה זו הן מוגבלות מאוד.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי להערכת ההשפעות הקליניות של מטפורמין ב-1,995 מושתלי כלה עם סוכרת. מבין אלו, 1913 חולים טופלו במטפורמין למשך למעלה מ-90 ימים, כאשר 802 חולים לא קיבלו את הטיפול התרופתי. עוד עולה מהנתונים כי 1,565 חולים אובחנו עם סוכרת לפני ההשתלה ו-430 אובחנו עם סוכרת לאחר ההשתלה.

התוצאים העיקריים של המחקר היה שיעורי התמותה מכל-סיבה ושיעורי כישלון שתל שאינו עקב מות החולה.

מהנתונים עולה קורלציה בין הטיפול במטפורמין ובין סיכון מופחת לכישלון שתל כליה, אך לא זוהה קשר בין הטיפול התרופתי ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה. למעשה, מניתוח לפי תתי-קבוצות עלתה קורלציה בין טיפול במטפורמין ובין ירידה בסיכון לתמותה מכל-סיבה וכישלון שתל בחולים לפני ואחרי השתלה.

החוקרים מדווחים על קורלציה בין טיפול במטפורמין ובין סיכון מופחת לדחייה אקוטית מוכחת בביופסיה בקרב חולים עם סוכרת לאחר השתלה. מינון גבוה יותר של מטפורמין לווה בסיכון נמוך יותר לכישלון שתל ולדחייה אקוטית מוכחת בביופסיה.

ממצאי המחקר מעידים כי מינון הטיפול במטפורמין עשוי להשפיע על התוצאות בחלים ולכן יש לקחת זאת בחשבון בטיפול בחולים אלו. החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים בחולים עם סוכרת חדשה לאחר השתלה בהתאם להגדרות האגודה האמריקאית לסוכרת ותוך התייחסות לטיפול במעכבי SGLT-2.

Am J Kid Dis, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה