Transplantation

פיתוח ישראלי של רשת כלי דם מלאכותיים יוכל לסייע בקליטת איברים מהונדסים מושתלים

ביופסיה נוזלית עתיד מעבדה רפואית
חברת הביוטכנולוגיה הישראלית בונוס ביוגרופ מאפשרת למפתחי איברים מהונדסים, לשלב תשתית של רשת מסועפת של כלי דם מלאכותיים, מתוצרת החברה, העשויה לשפר את סיכויי קליטת כל איבר חי מהונדס

חברת הביוטכנולוגיה הישראלית בונוס ביוגרופ (TASE: BONS), המתמחה בפיתוח הדור הבא של טיפולים בתחום התחדשות הרקמות, זכתה באישור פטנטים במשרדי הפטנטים האירופי והאנגלי ב-17 מדינות אירופאיות וכן באנגליה , המעניקים לבונוס תרפואטיקה, חברה בת בבעלותה המלאה של החברה, הגנה עד ליום 18 בספטמבר, 2036, על בלעדיות השימוש והמסחור של רשת מסועפת והיררכית של כלי דם מלאכותיים, העשויה לשמש כתשתית לפיתוח ולמסחור של איברים מהונדסים שלמים (Whole Organ Engineering). לחברה שני מוצרים בפיתוח קליני: בונופיל – שתל חי של עצם אנושית, לשם השלמה, התחדשות ובניה של רקמת עצם, ומזנקיור – תרופה תאית לטיפול בדלקות ובנזק לרקמות, לרבות דלקת ריאות ומצוקה נשימתית, וכן מגוון טכנולוגיות ומוצרים בפיתוח פרה-קליני.

בשנת 2022, הסתכם שוק הרקמות המהונדסות בכ-12 מיליארד דולר , והוא צפוי לצמוח בשיעור של כ-11% לשנה, ולהגיע בשנת 2032, לכ-33 מיליארד דולר. להערכת החברה, שוק זה איננו ממצה את מלוא הפוטנציאל הגלום בו, בין השאר, בשל היעדר יכולת להבטיח אספקת דם סדירה לחלק מהרקמות המהונדסות. אתגר זה עשוי למצוא מענה, באמצעות רשת כלי הדם המלאכותיים שפיתחה החברה.

בכל עת, קיים מחסור עולמי באיברים חיים להשתלה, ביניהם: כבד, לב, ריאות, לבלב, כליות ועוד. בארה”ב בלבד, למעלה מ-200 אלף איש בשנה זקוקים להשתלת איבר, אולם רק מעט מעל 40 אלף איש בשנה, המהווים כ-20% מבין הזקוקים לכך, זוכים בהשתלת איבר חי, בעוד שיותר מ-160 אלף איש אינם זוכים לכך , בשל המחסור באיברים להשתלה. במרבית מדינות העולם, שיעור הזוכים בהשתלת איבר חי, מבין הזקוקים לכך, נמוך עוד יותר. הצורך בפיתוח מענה זמין למחסור באיברים חיים להשתלה, הביא לחיפוש תחליפים איכותיים, ומתוך כך, התפתח תחום הנדסת הרקמות, ובכלל זה, הניסיונות לפתח במעבדה איברים מהונדסים שלמים.

הצורך בהזנת כל רקמה מושתלת, בין אם היא חלק מאיבר ובין אם היא איבר שלם, מהווה אחד מבין האתגרים המשמעותיים , אם לא האתגר המשמעותי ביותר , בפיתוח רקמות מהונדסות לשם השתלה, ובמיוחד, כשמדובר ברקמה עבה או באיבר שלם. במענה לאתגר זה, מציגה החברה פתרון ייחודי, באמצעות רשת כלי הדם.

שימושים אפשריים ברשת כלי הדם, עשויים להיות: רקמה מהונדסת בעובי של סנטימטרים אחדים, להחלפת קיר החדר השמאלי של הלב לאחר פגיעה בשריר הלב כתוצאה מאוטם ומהרס הרקמה המקורית או רקמה מהונדסת לשיקום לבלב לא מתפקד או רקמה מהונדסת לכל ייעוד אחר.

רשת כלי הדם שפיתחה החברה, הינה בעלת הסתעפויות לכלי דם ראשיים, משניים ונימיים, ומיועדת להעביר חומרי מזון וחמצן החיוניים להזנת תאים בשתל חי של רקמות או איברים המיוצרים במעבדה, וכן לסלק מהתאים פסולת. לעומת זאת, רקמה שאין בה כלי דם, לעתים תכופות, לא תיקלט בגוף המושתל, תידחה ו/או תימק, בשל חוסר באספקה של חומרי מזון וחמצן אל התאים המצויים בה ואי-סילוק פסולת מהתאים.

עלות הייצור של רשת כלי הדם, באמצעות טוויה אלקטרונית, איננה יקרה יותר מאשר הדפסה ביולוגית. להערכת החברה, העלות הנמוכה יחסית של אמצעי הייצור והשימוש בהם, עשויה להרחיב את המחקר לפיתוח רקמות או איברים מהונדסים, ובעתיד גם את המסחור של רשת כלי הדם, כתשתית לרקמות ולאיברים להשתלה, בידי חברות וארגונים נוספים. לדברי החברה, אישור פטנט רשת כלי הדם באירופה ובאנגליה, לאחר אישורים קודמים בארה”ב, באוסטרליה ובסין, מציב את החברה בעמדה מובילה לפיתוח ומסחור של איברים מהונדסים במרבית המדינות המפותחות.

ד”ר שי מרצקי, מנכ”ל חברת בונוס ביוגרופ, מסר: “ההכרה הבינלאומית במעמדה של בונוס ביוגרופ, כמובילה העולמית בחדשנות בביוטכנולוגיה, ברפואה תאית ובפיתוח טיפולים יעילים למטופלים, כפי שהתבטאה בזכייתה בפרס התרפיות המתקדמות בקטגוריה החשובה ביותר: Cell Therapy Biotech Innovation, איננה נשענת רק על הישגיה יוצאי הדופן של החברה, כפי שהם משתקפים, בתוצאות הניסויים הקליניים בטיפולים חדשניים, באמצעות מוצרי החברה, המוכוונים לשווקי יעד של מיליארדי דולר בשנה, אלא גם על הצלחותינו בפריצת דרכים לפיתוח תרפיות מתקדמות. הנדסה של איבר שלם, היא אתגר למחקר ופיתוח שטרם הושלם. בעקבות השלמת ההגנה על בלעדיות השימוש והמסחור ברשת כלי דם, מתוצרת בונוס ביוגרופ, באמצעות פטנטים מאושרים בשווקים העיקריים בעולם, מניחה החברה בפני מפתחי איברים מהונדסים, פתרון ייחודי לשיפור סיכויי קליטת כל איבר חי מהונדס, באמצעות שילוב רשת כלי הדם, בפיתוח שלהם. התפתחות זו עשויה לאפשר לחברה להאיץ שיתופי פעולה עם חברות או ארגונים שמפתחים רקמות או איברים להשתלה ולחזק את מעמדה של החברה, גם בתחום זה. נפעל להמשיך להביא לעולם טכנולוגיות ומוצרים שמגדירים מחדש את גבולות רפואת המחר.”

אודות רשת כלי הדם

רשת כלי הדם, עשויה מצינוריות מיקרוסקופיות, המיוצרות בטוויה אלקטרונית (electrospinning), בקוטר הנתון לבחירה, בטווח של מיקרונים בודדים עד עשרות מיקרונים, ממגוון של ביו-חומרים, המתפרקים בצורה ביולוגית, במקביל לצמיחה של כלי דם אנושיים טבעיים בתוך הרקמה המהונדסת, המחליפים את רשת כלי הדם, וכל זאת, בהתאמה לסוג הרקמה. בדרך זו, מובטחים אחידות המוצר ומאפייניו. הצינוריות המיקרוסקופיות המוטמעות ברקמה או באיבר מהונדס, מתפקדות בדומה לכלי הדם המזינים את רקמות הגוף. בנוסף, ניתן לאסוף צינוריות מיקרוסקופיות אחדות, המצויות בקצוות השתל, ולאגדן לצינור בעל קוטר מתאים לחיבור אל כלי הדם הראשיים הטבעיים במקום בו מבוצעת ההשתלה, בגוף המטופל.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה