Viral Infections

לחשוב מחדש על RSV: מניעת הוירוס בכל התינוקות (CDC, J Pediatric Infect Dis Soc)

מחלת וירוס ה-RSV הינה מחלה שכיחה ומוכרת. עם זאת, רבים לא מודעים מספיק לכך שלא רק אוכלוסיות בסיכון עלולות לפתח את המחלה וסיבוכיה. כך למשל, גם ילדים שנולדו בתום הריון מלא עלולים לפתח את המחלה.

למעשה, וירוס ה-RSV אחראי על מרבית האשפוזים של תינוקות בעונת החורף וכמעט כל התינוקות יידבקו בנגיף זה עד גיל שנתיים. הוירוס מייצר עומס משמעותי על מערכת הבריאות.RSV  הוא הגורם השכיח ביותר לברונכיוליטיס ולדלקת ריאות בילדים מתחת לגיל שנה.

ה- RSV (או Respiratory syncytial virus) הוא וירוס המופיע בעיקר בחורף, בישראל העונה הטיפוסית היא בין החודשים נובמבר למרץ. הוירוס הינו בעל שני זנים שלכל אחד מהם עוד מספר תתי זנים. בגלל השונות בין זני ה-RSV, ניתן להידבק מספר פעמים בוירוס, אולם לרוב הדבקות חוזרות יהיו קלות יותר.

וירוס ה-RSV הוא וירוס נשימתי וההדבקה נעשית לאחר מגע קרוב עם הפרשות דרכי הנשימה (נזלת ורוק) או במגע קרוב עם טיפות רוק של ילד חולה ולכן מתפשט בעיקר במעונות יום, אך לא רק, ועלול לגרום למחלה ריאתית חמורה. כיוון שהסימפונות של התינוקות צרים באופן יחסי, כל הידבקות בוירוס עלולה לגרום למחלה משמעותית כמו ברונכיוליטיס. בערך כמחצית מהתינוקות שמאושפזים עם RSV נולדים לפני תחילת עונת ה RSV ולכן הם חשופים לוירוס למשך זמן ארוך במיוחד – במשך העונה כולה.

הדרך למנוע הידבקות בוירוס ה- RSV כוללת מניעת חשיפה ומתן חיסונים הניתנים כיום רק לילדים בקבוצות סיכון, למרות שהמחלה כאמור פוגעת בכל התינוקות. מניעת החשיפה כוללת צמצום החשיפה לילדים חולים,  בין היתר מאחים שנמצאים בגילאי הגן, הימנעות משימוש משותף בחפצים שייתכן והם נגועים (דוגמת כוסות וצעצועים) והקפדה יתרה על היגיינת ידיים.

יש צורך להכיר בהשפעה הפוטנציאלית של RSV על כל התינוקות, על משפחותיהם ועל מערכת הבריאות ולחשוב מחדש על RSV.

 

למידע נוסף על מחלת הRSV הפנו את המטופלים שלכם לאתר “חיסון וידע”: הקליקו כאן

 

מקורות:

  1. https://www.cdc.gov/rsv/index.html
  2. https://www.lung.org/lung-health-diseases/lung-disease-lookup/rsv
  3. https://www.webmd.com/lung/rsv-in-babies
  4. Arriola CS, Kim L, Langley G, et al. Estimated burden of community-onset respiratory virus–associated hospitalizations among children aged <2 years, 2014-15. J Pediatric Infect Dis Soc. 2020;9(5):587-595

בחסות סאנופי

הגיע הזמן לחשוב על RSV בצורה אחרת:

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה