Wound Care

אבחנה של כף רגל סוכרתית מלווה בעליה בסיכון לתמותה מוקדמת (Cardiovasc Diabetol)

היסטוריה של אבחנה קודמת של כף רגל סוכרתית, כולל כיב/גנגרנה, קטיעה או רה-וסקולריזציה, מלווה בעליה של 50% בסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חד שפורסמו בכתב העת Cardiovascular Diabetology.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Renal Insufficiency and Cardiovascular Event Cohort, מחקר רב-מרכזי מאיטליה שכלל 15,773 חולים עם סוכרת מסוג 2, בעיקר בין השנים 2006 ו-2008. הם בחנו את הקשר בין היסטוריה של כף רגל סוכרתית ותמותה מכל-סיבה עם תקנון לערפלנים, כולל משתנים דמוגרפיים ואורחות חיים, גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, סיבוכים אחרים ותחלואה נלווית.

נתונים אודות תמותה מכל-סיבה היו זמינים עבור 15,656 חולים בשנת 2015, כאשר המעקב הממוצע עמד על 7.42 שנים.  כמחצית מכלל המשתתפים במחקר אובחנו עם סוכרת במשך עד 10 שנים, כאשר המחקר לא כלל חולים תחת דיאליזה.

מבין 895 חולים עם היסטוריה של כף רגל סוכרתית בתחילת המחקר, ב-565 חולים דווח על היסטוריה של כיב/גנגרנה ו/או קטיעה, כולל 126 חולים לאחר רה-וסקולריזציה. ביתר 330 החולים תועדה היסטוריה של רה-וסקולריזציה ללא כל היסטוריה של כיב/גנגרנה/קטיעה.

לאחר תקנון לערפלנים, היסטוריה של כף רגל סוכרתית לוותה בעליה של כ-50% בסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2 לאורך תקופת המעקב (יחס סיכון של 1.502, p<0.0001).

רה-וסקולריזציה עם או ללא היסטוריה של כיב/גנגרנה/קטיעה לוותה בעליה מתונה בלבד בסיכון המתוקן לתמותה, רמז לחשיבות רה-וסקולריזציה במועד להפחתת הסיכון להתפתחות כיב ותמותה נלווית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון לתמותה היה מוגבר בחולים עם קטיעה, בין אם בעברם היה ידוע על כיב או גנגרנה, ממצאים המעידים על חשיבות אפשרית של זיהום בעליה בסיכון לתמותה באוכלוסיית חולים זו.

Cardiovasc Diabetol, Jan 13. 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה