השפעות טיפול הורמונאלי ופעילות גופנית על צפיפות העצם בנשים בריאות (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין הבדל משמעותי בהשפעה על צפיפות העצם של משלב טיפול הורמונאלי עם פעילות גופנית, בהשוואה לטיפול הורמונאלי בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות לפיהן משק הולם של הורמונים אנאבוליים נדרש לשמירה על רקמת העצם. כעת הם ביקשו לקבוע אם הוספת פעילות גופנית לטיפול הורמונאלי מגדילה את ההשפעה המבוססת של טיפול הורמונאלי על צפיפות העצם בעמוד-שדרה מותני ובצוואר הירך.

החוקרים השלימו חיפוש בשישה מאגרים אלקטרוניים, לזיהוי מחקרים מבוקרים שפורסמו עד 28 באפריל בשנת 2021. המחקרים ארכו לפחות שישה חודשים וכללו שלוש זרועות: 1) טיפול הורמונאלי; 2) פעילות גופנית; 3) טיפול הורמונאלי ופעילות גופנית. מעבר לטיפול הורמונאלי, לא ניתן כל טיפול תרופתי ולא היה ידוע על כל מחלה בעלי השפעה קטבולית או אנאבולית על מטבוליזם העצם.

במחקר זה נערכה מטה-אנליזה להערכת ההבדלים הממוצעים המתוקנים של שינויים בצפיפות העצם בעמוד שדרה מותני ובצוואר ירך.

החיפוש הוביל לזיהוי שישה מחקרים מתאימים, אשר כללו בסך הכול 585 חולים. למרות שההשפעה של משלב טיפול הורמונאלי עם פעילות גופנית הייתה בולטת יותר בעמוד-שדרה מותני (הבדל ממוצע מתוקן של 0.19; רווח בר-סמך 95% של 0.15- עד 0.53) וצפיפות העצם בצוואר ירך (הבדל ממוצע מתוקן של 0.18, רווח בר-סמך 95% של 0.09- עד 0.44) בהשוואה לטיפול הורמונאלי בלבד, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות.

הממצאים הצביעו על הטרוגניות בדרגה נמוכה או בינונית בין המחקרים להערכת צוואר הירך או עמוד-שדרה מותני.

החוקרים כותבים כי מאחר והשפעות סינרגיסטיות/אדטיביות של טיפול הורמונאלי וגירוי מכאני צפויים רק במצבים של חסר הורמונאלי, דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון את חשיבות ייצור האסטרוגן האנדוגני וכן את מינוני טיפול הורמונאלי בהשפעה על צפיפות העצם.

J Clin Endocrinol Metab. March 24, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה