חוקרי אונ’ בן גוריון מדווחים על תוצאות ראשוניות מבטיחות לשילוב של הוספת אימונותרפיה לטיפול ביולוגי מוקדם בחולי סרטן ראש וצוואר (הודעת אונ’ בן גוריון)

הטיפול הקיים בחולים שאובחנו עם סרטן ראש וצוואר מתקדם או גרורתי אינו יעיל דיו. חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף חוקרים בינלאומיים, בחנו טיפול פוטנציאלי כנגד המחלה האגרסיבית הנגרמת על ידי הפעלת יתר של מסלול איתות הנמצא בקרב 40% מהחולים. מסקנותיהם פורסמו בכתב העת היוקרתי Journal for ImmunoTherapy of Cancer.

מגוון הטיפולים הקיימים כיום כמענה לסרטן ראש וצוואר מתקדם או גרורתי לא העניקו עד כה מענה יעיל לחולים. במעבדה של פרופ’ משה אלקבץ, מהמחלקה למיקרוביולגיה, אימונולגיה וגנטיקה ע”ש שרגא סגל ז”ל, בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הוביל הדוקטורנט מנו פראסד מחקר המציע תקווה לחולי סרטן ראש וצוואר.

המחקר, שנערך בשיתוף חוקרים מארה”ב, סין ואירופה, שילב טיפול חדשני שנוסה על עכברים נושאי גידול, טיפול ביולוגי ממוקד הפוגע בתאים הסרטניים יחד עם טיפול תרופתי המעורר את מערכת החיסון (אימנותרפיה).

השימוש בתרופה הביולוגית טרמטיניב האט את החלוקה של תאי הסרטני הסרטן, ובכך איפשר למערכת החיסון לזהות את הסרטן כ’גורם זר’ באופן זמני ועודד את התגובה החיסונית. החידוש גם בשימוש בתרופה אימנותרפית (antiPD1), הוא שאיפשר תגובה חזקה של מערכת החיסון מה שגרם להיעלמות הגידולים. בעכברים שנרפאו, המחלה לא חזרה גם כשהטיפול הופסק, מכיוון שנוצר זיכרון חיסוני שמנע מהסרטן להתפתח בשנית.

טיפול יעיל זה נבדק בארבעה מודלים של סרטן ראש וצוואר. החוקרים הצליחו לאמת גם חלק מהממצאים בחולי סרטן של ראש וצוואר שטופלו באימונותרפיה.

בנוסף, לראשונה הצליחו החוקרים  להראות שאופן מתן הטיפול הוא קריטי ליעילותו. הם מצאו שטיפול קצר של התרופה הביולוגית טרמטיניב לפני התרופה האימונותרפית הכרחי. מכיוון זאת מאחר ומחד, הטיפול הביולוגי מעכב את התפשטות תאי הגידול ומאידך, מונע מהתא הסרטני לייצר סביבה מדכאת תגובה אנטי-סרטנית. כלומר, הטיפול הביולוגי המקדים איפשר לתאי דם לבנים להגיע לאתר הגידול, ויחד עם האימונותרפיה, תאי מערכת החיסון הרגו את תאי הגידול ביעילות רבה. עם זאת, כאשר עכברים טופלו בטיפול ממושך בתרופה הביולוגית, הגידולים לא הגיבו לאימונו תרפיה והגידולים בעכברים המשיכו להתפתח.

” תוצאות המחקר מציעות תקווה לחולי סרטן ראש וצוואר בשלבים מתקדמים”, אמר פרופ’ משה אלקבץ. ” אנו מקווים שאונקולוגים יבדקו את השילוב הזה של טיפול בחולים, שכן שיפור היעילות של התגובה החיסונית היא קריטית להארכת חייהם של חולי סרטן”.

המחקר נערך על ידי קבוצות מחקר לאומיות ובינלאומיות מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ומהמרכז הרפואי ברזילי, המסונפים לפקולטה, ממוריאל סלואן קטרינג בארה”ב ובית החולים היידלברג בגרמניה.

מחקר זה (מס’ 700/16 ו-302/21) נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע, הקרן הישראלית לחקר הסרטן (ICRF 17-1693-RCDA), קרן המדע הדו-לאומית של ישראל- BSF (2017323), פרויקט NSFC ישראל-סין (3409/20) ותוכנית המחקר השיתופי של הקרן Deutsches Krebs For schungs Zentrum, היידלברג, עם משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל (1192).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה